The Fifth Estate (2013)

Regie: Bill Condon | 129 minuten | biografie, drama | Acteurs: Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl, Carice van Houten, Moritz Bleibtreu, Laura Linney, Stanley Tucci, Alexander Siddig, Peter Capaldi, David Thewlis, Anatole Taubman, Alexander Beyer, Philip Bretherton, Dan Stevens, Jamie Blackley, Michael Kranz, Anthony Mackie, Alicia Vikander

Het kan snel gaan in digitale tijden. Het ene moment ben je nieuws, het volgende moment een vage herinnering. Terwijl Nederland gebukt gaat onder een Pietencrisis (toekomstige lezer: dit wil je niet weten) en klokkenluider Edward Snowden ergens in Rusland rondzwerft, schuilt Julian Assange alweer een tijdje in de ambassade van Ecuador. Voordat we de oprichter van Wikileaks helemaal vergeten, verschijnt de film ‘The Fifth Estate’. Dit biografisch drama handelt over de acties van Wikileaks, haar successen en interne strubbelingen.

‘The Fifth Estate’ begint bij de eerste ontmoeting tussen de charismatische Australiër Assange en de Duitse nerd Daniel Domscheit Berg. We volgen de twee op hun queeste om de wereld van informatie te voorzien die machthebbers liever binnenskamers houden. Videobeelden van de oorlog in Afghanistan en de verbijsterende teksten die leden van de diplomatieke dienst uitkramen. Naarmate de gevaren groter worden, voor zowel de Wikileaks-sympathisanten als de mensen die in de leaks staan vermeld, groeit de kloof tussen de twee strijdmakkers. Een breuk lijkt onvermijdelijk.

Julian Assange zal vast niet blij zijn met ‘The Fifth Estate’. Je ziet hoe hij, zoals zo’n beetje iedere alleenheerser, steeds verder wegglijdt in achterdocht en grootheidswaan. Het lukt uiteindelijk zelfs de trouwe adjudant niet meer om de leider op het rechte pad te houden. Toch is ‘The Fifth Estate’ geen persoonlijke aanval op Assange zelf, maar eerder een aanklacht tegen fanatisme. De gematigde boodschap van de makers wordt in de film verwoord door Guardian journalist Nick Davies, die de leaks wel openbaar wil maken maar zonder levens op het spel te zetten.

Boeiende materie, maar je krijgt wel erg veel informatie te verstouwen. Ook roepen sommige keuzen vragen op. Waarom Assange in al zijn irritante complexiteit neergezet en van Domscheit een heilige in nerdverpakking gemaakt? Waarom aan de dodelijk slachtoffers aan Wikileakszijde slechts een tiental seconden besteden, terwijl een mogelijk slachtoffer van de lekken een flink aantal dramatische sequenties krijgt toebedeeld, compleet met bibberende echtgenote en onschuldige baby?

Gelukkig ziet de film er prima uit en zet Benedict Cumberbatch een perfecte Assange neer. Dat Daniel Bruhl niet veel met Domscheit aankan is niet zijn schuld. Al bij al een aardige film, al blijft het de vraag of hij nog relevant is over pakweg tien jaar (toekomstige lezer: deze recensent vermoedt van niet.)

Bioscooprelease: 21 november 2013
DVD- en blu-ray-release: 19 maart 2014