The Fighting Temptations (2003)

Regie: Jonathan Lynn | 123 minuten | komedie, muziek | Acteurs: Cuba Gooding Jr., Beyoncé Knowles, Steve Harvey, Mike Epps, T-Bone, Latanya Richardson, Montell Jordan, Wendell Pierce, Mitchah Williams, Rue McClanaghan, Angie Stone

Een film geproduceerd door MTV moet natuurlijk vol zitten met muziek en dat is dan ook het geval bij ‘The Fighting Temptations’. Het is tegelijkertijd ook de kracht en het fundament van de film.

De film zit boordevol gospelmuziek met af en toe een geslaagde toespeling naar de soul en de hedendaagse Rap/Hiphop. Ook bevat de film een groot aantal komische momenten. Eén van die momenten is bijvoorbeeld het optreden van Montell Jordan; een twee meter lange gedetineerde met een stem van een tienjarig meisje. Er spelen naast reeds genoemden nog een aantal bekende acteurs en muzikanten in de film, waaronder T-Bone, Faith Evans en Shirley Caesar. Het koor zelf bestaat ook uit een gemêleerd gezelschap van oud en jong, blank en zwart, zwaar gelovig en atheïst, aan alcohol verslaafd en gedetineerd. Eigenlijk te veel om op te noemen en het zooitje is bij elkaar gebracht middels Idols-actige audities. Met vallen en opstaan wordt er gewerkt aan een nummer dat hoge ogen moet gaan scoren op de jaarlijkse gospelwedstrijd.

Grote acteerprestaties moet men niet verwachten bij deze film, ook niet bij Destiny’s Child zangeres Beyoncé Knowles. Ze was reeds te horen bij diverse films als ‘Charlie’s Angels’ en ‘Bad Boys II’ en te zien in ‘Austin Powers: Goldmember’. Voor Cuba Gooding Jr. is het weer niet een prestatie van formaat, maar zo slecht als ‘Boat Trip’ is het zeker niet! Het is niet zo dat er slecht geacteerd wordt, maar de film leent zich er simpelweg niet voor. Er zijn niet veel dialogen en de verhaallijn is vrij simpel en voorspelbaar. Al met al is de film best te verteren, zolang men maar geen Oscarnominaties verwacht. Een feel-good movie, waarbij muziek en de waarheid een centrale rol spelen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 15 januari 2004