The Final Girls (2015)

Regie: Todd Strauss-Schulson | 88 minuten | komedie, horror | Acteurs: Taissa Farmiga, Malin Akerman, Alexander Ludwig, Nina Dobrev, Alia Shawkat, Thomas Middleditch, Adam DeVine, Angela Trimbur, Chloe Bridges, Tory N. Thompson, Reginald Robinson, Lauren Gros, Dan B. Norris, Eric Michael Carney, Cory Hart, Jackie Tuttle, Dave Davis, Bryce Romero, Steve French

De naam Taissa Farmiga zal niet veel mensen iets zeggen. Nog niet. Met een ongebruikelijke achternaam als Farmiga rijst het vermoeden dat ze familie is van Vera Farmiga, bekend van ‘Up in the Air’ en ‘The Departed’. En dat klopt: Taissa (over ongebruikelijke namen gesproken) is de 21 jaar jongere zus van Vera. De twee lijken zo op elkaar, dat het niet zo vreemd is dat Vera haar zusje overhaalde om de jongere versie van haar karakter te spelen in haar regiedebuut ‘Higher Ground’. Niet zonder succes. Taissa besloot te blijven acteren. In ‘The Final Girls’ speelt Taissa niet de zus, maar de dochter van de bekende Hollywoodactrice Amanda Cartwright (Malin Akerman).

Amanda’s voornaamste rol was die van screamqueen Nancy in ‘Camp Bloodbath’, een film in de beste ‘Friday the 13th’ traditie. Die carrièremove speelde haar altijd parten, de enige klapper die ze daarna nog maakte was het auto-ongeluk, waarbij ze het leven liet. Drie jaar later wordt dochter Max (Taissa Farmiga) uitgenodigd om als VIP een speciale vertoning van ‘Camp Bloodbath’ bij te wonen, niet geheel toevallig ook nog eens op de sterfdag van haar moeder. Hoewel ze er eigenlijk niet veel voor voelt – Max is nog niet klaar om geconfronteerd te worden met haar moeder op het witte doek – en dan ook nog in een zaal vol joelende, popcornetende culthorrorfanaten – wordt ze toch overgehaald. Niet lang nadat de film is gestart, breekt er brand uit in de filmzaal. Bij de vluchtpoging komen Max en haar vrienden in een hele bijzondere omgeving terecht… Camp Bloodbath!

De kracht van ‘The Final Girls’ zit ‘m in het originele scenario, dat enigszins doet denken aan ‘Last Action Hero’, maar ook elementen heeft van ‘Back to the Future’ en ‘Groundhog Day’. De film is een ode aan horrorfilms uit de jaren tachtig, onderkent de zwakheden van het genre – zoals bijvoorbeeld de in hokjes te stoppen personages, maar maakt het niet belachelijk. De zelfreferenties vormen geen gimmick, maar de film in een film is alleen een kapstok om het verhaal aan te hangen. Wel een kapstok van onverwoestbare kwaliteit overigens.

Bovenal is de relatie tussen Max en Amanda/Nancy geloofwaardig uitgewerkt, zodat de emotionele momenten je raken. Dat mag je beslist op het conto van Farmiga en Akerman schrijven. Cinematografisch zit ‘The Final Girls’ ook prima in elkaar, met een fraaie zwart-wit flashback als visueel hoogstandje. In tegenstelling tot veel films uit het genre speelt het overgrote deel van de film zich in daglicht af, wat  voor een verrassende afwisseling zorgt. Voor de echte gorehounds vloeit er in de film wellicht een paar liters bloed te weinig en ligt de focus te veel op de emoties rondom het verlies van een dierbare, maar dat is juist wel verfrissend. ‘The Final Girls’ is een grappige, lieve horrorfilm.

‘The Final Girls’ verschijnt dinsdag 13 januari 2016 op DVD en blu-ray.