The First Wives Club (1996)

Regie: Hugh Wilson | 103 minuten | komedie | Acteurs: Bette Midler, Goldie Hawn, Diane Keaton, Maggie Smith, Dan Hedaya, Sarah Jessica Parker, Stockard Channing, Victor Garber, Stephen Collins, Elizabeth Berkley, Marcia Gay Harden, Bronson Pinchot, Jennifer Dundas, Eileen Heckart, Philip Bosco

Het concept is redelijk cliché, vrouwen worden door hun mannen gedumpt voor een jonger exemplaar. Drie vriendinnen, gespeeld door Bette Midler, Goldie Hawn en Diane Keaton, ontmoeten elkaar weer, na jaren elkaar niet gezien te hebben, op de begrafenis van hun vierde vriendin. Ook al niet te origineel. De wraakgevoelens jegens hun mannen die daaruit voorkomen zijn ook te verwachten, maar dat ze er ook daadwerkelijk wat aan doen is nieuw. Ze pakken hun mannen terug, en hoe. De tagline Don’t get mad. Get everything past bijzonder goed.

Na de moeizame start en inleiding van de drie vriendinnen bestaat de rest van de film eigenlijk alleen maar uit het uitvoeren van hun wraakplannen. Andere mensen worden erbij geroepen en langzaam maar zeker moeten hun ex-mannen er een voor een aan geloven. De wraakacties op zich zijn leuk bedacht, maar het duurt gewoon te lang. Dit ligt niet aan de drie actrices; in feite zijn zij het die de film dragelijk maken.

Bette Midler als Brenda Cushman is goed. Haar karakter heeft leuke one-liners die bij de kijker een glimlach teweegbrengen. Verder is Midler bijzonder goed in haar fysieke grappen. Goldie Hawn als Elise Elliot komt af en toe wat hysterisch over, maar dat is haar karakter. Ze zet haar rol vol overtuiging neer, maar wat vooral opvalt is het werk dat aan haar gezicht is gedaan, nog nooit waren lippen zo duidelijk opgespoten. Diane Keaton is als Annie Paradis de minst opvallende tussen de andere twee diva’s. Ze speelt een timide vrouw die erg onzeker is en lijkt niet boos te kunnen worden, een grijze muis met geen gevoel voor humor. Van de drie hoofdpersonen is haar karakter degene die zich het meest ontwikkeld gedurende de film. Door haar natuurlijke, haast onderacteren, is Keaton degene die er het meest uitspringt. In positieve zin.

Leuke bijrollen zijn weggelegd voor, de toen wat minder bekende, Sarah Jessica Parker (‘Sex and the City’) en Elizabeth Berkley (‘Saved by the Bell’). Alle twee zijn ze fantastisch in het neerzetten van twee ontzettend domme, blonde, jonge vrouwen die vallen voor (het geld van) de ex-mannen-met-midlife-crisis.

Geen bijzondere film en het enige wat echt blijft hangen is het slotlied “You don’t own me”. Jammer dat je de hele film moet wachten op zo’n moment. ‘The First Wives Club’ is al met al meer een satire met hier en daar wat komische noten. Man-onvriendelijk. Op zich leuk om naar te kijken… als je net gedumpt bent.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 16 januari 1997