The Forgiveness of Blood (2011)

Regie: Joshua Marston | 109 minuten | drama | Acteurs: Tristan Halilaj, Sindi Lacej, Refet Abazi, Ilire Vinca Celaj, Cun Lajci

“Oog om oog, tand om tand” –  dat is zoals de oude Albanese code van de Kanun ook wel omschreven kan worden. Volgens de code van de Kanun mag een man, op het moment dat hij diep beledigd is, de persoon in kwestie vermoorden. Gevolg hiervan is wel dat de familie van het slachtoffer wraak mag nemen door iemand van hetzelfde geslacht te vermoorden. Zolang er geen wraak is genomen wordt verwacht dat men zich niet in het openbaar vertoont om de rouwende familie niet nog meer te kwetsen. Hoewel het geen officiële wet is, wordt de Kanun op grote schaal gehandhaafd in Albanië, Kosovo en Montenegro. In deze gebieden zijn er tot op heden nog veel families die door de Kanun in huisarrest leven. Het is dan ook niet vreemd dat deze code in de Albanese film ‘The Forgiveness of Blood’ een heel belangrijke rol speelt. Regisseur Joshua Marston (bekend van ‘Maria Full of Grace’ en ‘New York I Love You’) wil met deze film een beter inzicht geven in de gevolgen die de Kanun voor een gewone familie kan hebben.

‘The Forgiveness of Blood’ vertelt het verhaal van de twee Albanese tieners, Rudina (Sindi Lacej) en Nik (Tristan Halilaj). Zij komen uit een modale Albanese familie die met hard werken net kan rondkomen. Als vrij vroeg in het verhaal hun vader samen met hun oom een dorpsgenoot vermoordt na een ruzie over een stuk grond wordt de code van de Kanun op hun familie toegepast. Gevolg hiervan is dat Nik en zijn jongere broertje het huis niet meer mogen verlaten, omdat hun leven anders in gevaar komt. Rudina moet stoppen met school en het werk van haar vader, die na de moord op de vlucht geslagen is, overnemen, omdat er anders geen geld meer binnenkomt. Wat meteen opvalt als de film begint is de rustige, een beetje treurige sfeer die er continue hangt en ook niet weggaat. Daarnaast speelt de film zich af in een klein dorp waar niet al te veel gebeurt, wat zeker tot de rustige sfeer bijdraagt.

Hoewel de moord al snel in het verhaal plaatsvindt en absoluut het sleutelmoment van de film is, is ervoor gekozen om deze niet in beeld te brengen. In plaats daarvan ligt de focus veel meer op de ontwikkeling die Rudina en Nik hierna doormaken. Ook al zijn beiden geen professionele acteurs en is het hun eerste film, is dit niet aan hun prestaties af te zien.  Tristan Halilaj zet een sterk personage neer en je ziet hem duidelijk steeds gefrustreerder raken door het permanente huisarrest dat hij krijgt. Hij kan niet meer van zijn jeugdjaren genieten. Halilaj weet goed de emoties van een gefrustreerde tiener weer te geven. Toch is het Sindi Lacej die de show steelt met een veel sombere en meer ingetogen rol. Elke keer als je haar als onschuldig en verlegen meisje met paard en wagen door de straten ziet rijden voel je met haar mee en hoop je dat haar niks overkomt. Je ziet haar gedurende de film duidelijk veranderen in een ondernemend meisje met lef. Af en toe zou je willen dat ze iets vaker zou lachen. Nu wordt er sowieso vrijwel niet gelachen in deze film, het geheel voelt soms wel heel somber aan. Vooral de troosteloze Albanese setting waar het verhaal zich afspeelt draagt hiertoe bij.

Hoewel het tempo van de film vrij laag ligt en er niet al te veel actie plaatsvindt is dit niet echt storend te noemen. De film geeft je het gevoel dat er elk moment iets kan gaan gebeuren. Daarnaast is het een goede weergave van het leed dat de eeuwenoude code van de Kanun tot op heden nog steeds binnen families kan veroorzaken. Het laat zien hoe ook een eenvoudige, onschuldige familie uit elkaar kan vallen door de Kanun en hoe de onschuldige kinderen hier het slachtoffer van worden. Wat dat betreft is de regisseur in zijn doel geslaagd. Vooral de conflicten later in de film tussen Nik, die zijn familie steeds meer als vijand begint te zien, en de rest van de familie zijn zeer interessant. ‘The Forgiveness of Blood’ is zeker de moeite waard.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 5 januari 2012
DVD-release: 10 april 2012