The Four-Faced Liar (2010)

Regie: Jacob Chase | 87 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Daniel Carlisle, Todd Kubrak, Emily Peck, Marja Lewis Ryan, Liz Osborn, Lisa Bierman, Tadia K. Taylor, Jessie Paddock, Natasha David, Joe Chiotalo, Chelsea Thornton, Stephanie Gentry

Een groep hippe mid-twintigers uit New York die dagelijks samenkomen in een café om lief en leed met elkaar te delen? Klinkt bekend in de oren? Het is de setting van de razend populaire tv-serie ‘Friends’, die jarenlang miljoenen kijkers wereldwijd aan de buis gekluisterd hield. Maar het is óók de setting van de film ‘The Four-Faced Liar’ (2010), een mengelmoes van (gay) relatiedrama en romantische komedie, geregisseerd door de jonge Jacob Chase, die nog niet eerder een langspeelfilm maakte. Koffiebar ‘Central Perk’ is vervangen door de kroeg ‘The Four-Faced Liar’ en we volgen de belevenissen van vijf in plaats van zes vrienden, maar verder zijn er aardig wat overeenkomsten. Dat een succesformule gevolgd wordt, maakt van ‘The Four-Faced Liar’ overigens niet direct een succes, al is deze film ook niet direct een totale mislukking.

Greg (Daniel Carlisle) en Molly (Emily Peck) wonen nog maar net in New York. Ze zitten vol plannen om, zodra ze allebei een studie hebben afgerond en een baan hebben gevonden, in het huwelijksbootje te stappen. Om vrienden te maken in The Big Apple duiken ze de eerste de beste kroeg in die ze tegenkomen; The Four-Faced Liar. Hier maken ze al snel kennis met de nonchalante Trip (Todd Kubrak), die een relatie heeft met Chloe (Liz Osborn) maar het moeilijk vindt haar trouw te blijven. Trips beste vriendin is Bridget (Marja-Lewis Ryan), een lesbienne met een grote mond maar een klein hartje. Het drietal woont samen in Trips flat. Bridget neemt geen blad voor haar mond en zet vrijwel meteen haar zinnen op de blonde Molly. En hoewel ze er niet direct aan toegeeft, blijkt ook Molly gevoelens voor haar nieuwe beste vriendin te ontwikkelen. Greg ziet het aanvankelijk niet ziet aankomen dat zijn vriendin voor een ander valt, maar zijn frustratie bouwt zich gestaag op.

Ster van de film is Marja Lewis Ryan, die een prettig uitgesproken karakter neerzet, dat puur is waardoor we eenvoudig sympathie voor haar kunnen opbrengen. Dat Ryan verantwoordelijk is voor het scenario zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben: we willen dat zíj het meisje krijgt in plaats van die saaie, suffe Greg. Voor Carlisle is het onbegonnen werk om hier nog iets van te maken. Greg is een stijve hark, in zichzelf gekeerd en kleurloos. Als hij dan eindelijk ‘los’ komt’, maakt dat hem er niet menselijker of sympathieker op (je roept nog nét geen ‘boe!’ naar het scherm). Een beetje oneerlijke concurrentiestrijd dus om de avances van Emily Peck, niet bepaald een spetterende persoonlijkheid overigens. Dan heeft Chloe heel wat meer charisma. Haar knipperlichtrelatie met Trip (óók een leuk personage) biedt op zichzelf voldoende stof voor een enerverende romkom van pak ‘m beet anderhalf uur, maar sneeuwt compleet onder in al het (biseksuele) driehoeksgeneuzel van Bridget, Molly en Greg. Gemiste kans…

‘The Four-Faced Liar’ is dus niet optimaal uitgewerkt, maar dat neemt niet weg dat Jacob Chase een heel aardig speelfilmdebuut heeft gemaakt. ‘t Oogt misschien allemaal wat braafjes (zelfs een stiekeme vrijpartij in het damestoilet tijdens de nieuwjaarsnacht weet weinig opwinding te brengen), maar hij stoot met zijn ingehouden benadering ook niemand mee voor het hoofd.

‘The Four-Faced Liar’ verschijnt donderdag 23 augustus 2012 op DVD en is vanaf diezelfde datum te huur.