The Fox (2017)

Recensie The Fox CinemagazineRegie: Klaas van Eijkeren | 95 minuten | thriller | Acteurs: Morgan C. Jones, Maarten Dannenberg, Anita Donk, Eric Corton, Joshua Rubin, Noella Brennan, Piet van Eijkeren, Koen van Doorn, Yvonne Molenaar, Fiona van Rossem, Nastassia Vuursteen

Iedereen hecht waarde aan privacy, maar in tijden waar digitale innovaties zich in razendsnel tempo (blijven) ontwikkelen is dit niet meer zo vanzelfsprekend. Filmmaker Klaas van Eijkeren verbaast zich over het feit dat mensen – al dan niet online – steeds makkelijker en zonder er teveel over na te denken persoonlijke gegevens of informatie delen. Want tja, wie niets te verbergen heeft hoeft niets te vrezen.. of toch wel?

De uit Dublin afkomstige Simon Fox (Morgan C. Jones) werkt sinds korte tijd in Den Haag als ‘Serious Organised Crime’ agent voor Europol. Simon komt in het begin wat onverzorgd en afwezig over. Hij ziet er vermoeid uit, woont tussen de rommel, drinkt liters koffie op een dag en snauwt om het minste of geringste tegen zijn directe collega Thijs van Houten (Maarten Dannenberg). Dankzij enkele flashbacks wordt al vrij snel duidelijk welke traumatische gebeurtenis invloed uitoefent op zijn gemoedstoestand. Simon besluit, op aandringen van Thijs, wat dagen verlof op te nemen.

Van rust komt echter weinig terecht. Simon komt erachter dat een opgeheven naoorlogse organisatie, beter bekend als Operatie Gladio, in het geheim nog bijzonder actief blijkt te zijn. Hoe meer hij te weten komt, des te meer hij verstrikt raakt in een web vol politieke corruptie waarin de rol van zijn eigen werkgever hem ook niet ontgaat. Als de hautaine Europol-baas D’arnaud (Eric Corton) nattigheid voelt, zet hij alles in werking om de Ierse agent voortdurend in de gaten te houden. Vanaf dat moment is er niets privé meer aan het leven van Simon, hetgeen hij op het spel zet (en dat van anderen) om de komst van een machtige politiestaat te voorkomen.

Op enkele zinnetjes na, vormt Engels de voertaal in ‘The Fox’ wat de film internationaal toegankelijk(er) maakt. De compacte wijze van vertellen zorgt ervoor dat de kijker niet een overload aan informatie krijgt maar gedoseerd en op juiste momenten wordt voorzien van noodzakelijke kennis om het geheel goed te kunnen volgen. Morgan C. Jones, onder andere bekend van zijn bijrolletjes in hitseries zoals ‘Game of Thrones’ en ‘Vikings’, weet het hoofdpersonage geloofwaardig neer te zetten op wat enkele onbeholpen stoeipartijen na. In vergelijking met andere personages is Eric Corton voor zijn rol wat ‘overdressed’ en ook de inrichting van zijn kantoor geeft net iets te veel prijs over de extreemrechtse idealen van zijn karakter. Desalniettemin weet het volledige acteursgezelschap gepaste emoties te tonen om de veelal grillige sfeer in ‘The Fox’ te versterken, net zoals de winterse periode en de instrumentale muziek.

Nu is de situatie waarin Simon verzeild raakt vrij uniek, maar met een paar simpele en herkenbare voorbeelden maakt Van Eijkeren duidelijk dat iedereen er mee te maken heeft. Zo toont hij, via Simon, aan dat alleen de inhoud van een portemonnee – van bonuskaart tot aan tankpas – al redelijk veel over een individu kan vertellen en er een tal van mogelijkheden zijn om een persoon vrij eenvoudig van zijn (of haar) privacy te beroven, zonder dat diegene zich daarvan bewust hoeft te zijn. ‘The Fox’ is geen nagelbijtende thriller, maar filmtechnisch gezien is Van Eijkeren er in geslaagd om middels crowdfunding een realistisch beeld te schetsen en een actueel onderwerp op interessante wijze in een politie(ke) thriller te verwerken.

Maartje Hopmans

Bioscooprelease: 21 september 2017
VOD-release: 30 november 2017