The Fox and the Hound 2 – Frank en Frey 2 (2006)

Regie: Jim Kammerud | 67 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Jonah Bobo, Harrison Fahn, Reba McEntire, Patrick Swayze, Rob Paulsen, Jeff Foxworthy, Krista Swan, Russi Taylor, April Winchell, Jeff Bennett, Grey DeLisle

Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete Disney Classic. Voor de één is Assepoester de onbetwiste topper, voor de ander staat ‘The Lion King’ voor altijd bovenaan, ongeacht wat er nog uit de Disney stal komt galopperen. ‘Frank en Frey’ werd in 1981 uitgebracht en hoewel deze film niet bij de bekendste of beste Disney classics hoort, kent deze toch een grote schare trouwe fans. Het verhaal over vriendschap tussen twee dieren die normaal gesproken vijanden zouden moeten zijn, weet nog steeds te ontroeren en verdient het dan ook om tot de classics gerekend te worden. 26 jaar later komt het, inmiddels onvermijdelijke, tweede deel op de markt. ‘The Fox and the Hound 2’ of ‘Frank en Frey 2’ is echter niet een vervolg, maar een midquel, het speelt zich, net als bijvoorbeeld ‘Tarzan 2’ dat deed, af in een periode midden in het origineel. Frank (Copper) en Frey (Tod) zijn nog schattig klein, onschuldig en ondeugend. Ze halen kattekwaad uit en moeten hun vriendschap nog verborgen houden voor de baas van Frank, Amos Slade. Frank is van mening dat hij nergens in uitblinkt en daar wordt het arme beestje verdrietig van. Maar Frey heeft er alle vertrouwen in dat zijn vriendje zijn talent gewoon nog niet ontdekt heeft en weet hem weer op te vrolijken door samen naar de kermis in het nabijgelegen dorp te gaan. Ze wonen hier een optreden van een hondenzanggroep bij en Frank kan zijn enthousiasme niet bedwingen en zingt een vrolijk deuntje mee. Als de leider van de groep, Cash (stem van Patrick Swayze) dat hoort, nodigt hij Frank uit om mee te zingen op het podium. Net daarvoor heeft Cash ruzie gemaakt met de diva van de groep, Dixie (Reba McEntire) wiens sterallures niet bij de band passen, dus de ontdekking van Frank komt als geroepen. Al snel wordt Frank opgenomen in de band en wordt Frey aangewezen als zijn hulpje. Met de jaloezie van Frey en Dixie én het geheim dat Frank met zich meedraagt is het project echter gedoemd te mislukken. Beroemd zijn is niet zo leuk als het lijkt, zeker niet als je je vrienden kwijtraakt, dat is de les die Frank in dit verhaaltje leert.

‘Frank en Frey 2′ moet het – net als de meeste gelijksoortige Disney tekenfilms die rechtstreeks op dvd uitgebracht worden – niet hebben van uitmuntende animaties of een verhaal dat uit meerdere lagen bestaat. Het is allemaal net voldoende, de plot is simpel, maar weet door de komische situaties én de korte speelduur van de film wel de aandacht vast te houden, de liedjes zijn aardig, en de grappen zijn, hoewel het meest gericht op de kleine kijkers, af en toe best geslaagd. Leukste vondst is de krekel die Frank en Frey proberen te vangen en die in een paar latere scènes ook nog een paar keer opduikt. De animaties zijn goed gelukt, de sfeer van de eerste film wordt goed benaderd. Één groot nadeel is de overduidelijke computeranimatie van bepaalde voorwerpen, zoals de auto’s en kermisattracties. Kinderen zullen zich hieraan echter niet storen, maar voor het geoefende oog zullen deze een doorn in het oog zijn. ‘Frank en Frey 2’, volgepropt met countryliedjes, is net als haar voorganger, niet de beste maar ook zeker niet de slechtste Disney tekenfilm.