The Frighteners (1996)

Regie: Peter Jackson | 122 minuten | komedie, fantasie, horror | Acteurs: Michael J. Fox, Trini Alvarado, Peter Dobson, John Astin, Jeffrey Combs, Dee Wallace-Stone, Jake Busey, Chi McBride, Jim Fyfe, Troy Evans, Julianna McCarthy, R. Lee Ermy, Elizabeth Hawthorne, Angela Bloomfield, Desmond Kelly, Jonathan Blick, Todd Rippon, John Sumner, Michael Robinson, Jim McLarty, Anthony Ray Parker, Paul Yates, Melanie Lynskey, John Leigh, Nicola Cliff, Ken Blackburn, Stuart Devenie, Genevieve Westcott, K.C. Kelly, Leslie Wing, Leslie Klein, Frank Edwards, Alan O’Leary, Danny Lineham, Charlie McClellan, William Pomeroy, George Port, Billy Jackson, Sophie Watkins, Taea Hartwell, Max Grover, George Grover, Tony Hopkins, Lewis Martin, Clay Nelson, Robert McNeill, Matthew Chamberlain, Vivienne Kaplan, Liz Mullane, Peter Jackson

De film ‘The Frighteners’ markeert voor regisseur Peter Jackson de overgang van het maken van kleine onafhankelijke films (‘Braindead’, ‘Meet the Feebles’, ‘Bad Taste’, ‘Heavenly Creatures’) naar de grote publiekstrekkers als de ‘Lord of the Rings’-trilogie en ‘King Kong’. Voor het eerst kreeg hij een budget dat hem in staat stelde een bekende acteur als Michael J. Fox aan te trekken. Ook kon hij voor het eerst veel speciale effecten in zijn film verwerken, wel noodzakelijk voor een script als ‘The Frighteners’.

Peter Jackson heeft met deze film de perfecte balans gevonden tussen horror en komedie, zodat de film voor liefhebbers van beide genres (en bovendien voor haters van één van beide genres) het kijken waard is. Zelfs drama en romantiek is aanwezig in de film. Bij een mengeling van zoveel genres zou je verwachten dat er minimaal één niet goed uit de verf komt, maar Peter Jackson bewijst hier nogmaals het regisseren in de vingers te hebben. Met een mindere cast en een andere regisseur was dit waarschijnlijk een flop geworden. Jackson weet de griezelige geesten grappig te maken en de grappige geesten griezelig. ‘The Frighteners’ was weliswaar geen groot bioscoopsucces, maar iedere Jackson-, horror- en komedieliefhebber kan de schade inhalen door de film op dvd te bekijken.

Michael J. Fox speelt één van zijn betere rollen als de ‘ghostbuster’ Frank Bannister. Hij is niet alleen komisch, maar geeft zijn karakter diepgang. De scènes in de cel en die waarin teruggeblikt wordt naar de dood van zijn vrouw breken je hart. Ook in de spannende scènes laat hij zien wat hij waard is en weet hij te overtuigen. De bijrollen zijn prima ingevuld. Vooral het geestentrio Stuart (Jim Fyfe), Cyrus (Chi McBride), en The Judge (John Astin) zijn het vermelden waard, zij verdienen het predikaat ‘geestig’ dubbel en dwars. Ook de geflipte FBI-agent Milton Dammers wordt perfect neergezet door horroracteur Jeffrey Combs (bekend als Herbert West in ‘Re-Animator’). Hij weet diverse emoties bij de kijker op te wekken, van weerzin tot medelijden en zijn laatste scène is meer dan gedenkwaardig. Ook Jake Busey zet een overtuigende rol neer als de seriemoordenaar Johnny Charles Bartlett, en wel zodanig dat je bij de journaalbeelden gaat twijfelen of het geen échte archiefbeelden zijn. Love-interest Lucy Linsky wordt neergezet door Trini Alvarado, de mooie donkerharige actrice heeft zich jammer genoeg voorlopig op haar gezinsleven gestort, maar je zou door deze film graag meer van haar willen zien.

Het verhaal is complexer dan in eerste instantie lijkt en de échte horrorscènes zitten aan het eind, waardoor de film nergens inzakt. Er lopen namelijk zo’n drie verhaallijnen door elkaar en Jackson weet ze allemaal aan elkaar te breien. De climax van de film speelt zich af in een oud verlaten ziekenhuis, een setting die alleen al spookachtig is door de sfeer die het gebouw uitademt, maar door de wisselingen tussen het verleden en het heden heeft Jackson een griezelige ambiance gecreëerd, waarbij alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

De talent- en succesvolle componist Danny Elfman was verantwoordelijk voor de muziek. Zijn score is zoals bij alles waar hij aan meewerkt sfeerverhogend, de muziek vult de film op een voortreffelijke manier aan.

Concluderend kun je stellen dat ‘The Frighteners’ een prima film is die een breed publiek zal aanspreken en verdient.

Bioscooprelease: 29 mei 1997