The Fundamentals of Caring (2016)

Recensie The Fundamentals of Caring CinemagazineRegie: Rob Burnett | 97 minuten | komedie, drama | Acteurs: Paul Rudd, Craig Roberts, Jennifer Ehle, Selena Gomez, Megan Ferguson, Alex Huff, Donna Biscoe, Julia Denton, Ashley White, Matthew Pruitt, Alan Boell,Bill Murphey, Samantha Huskey, Frederick Weller

‘The Fundamentals of Caring’ gaat over Ben (Paul Rudd), die het zwaar heeft na een traumatische ervaring (wat er precies gebeurd is, wordt pas gaandeweg de film duidelijk gemaakt). In een poging om z’n leven een positieve draai te geven, volgt hij een cursus tot verzorger en solliciteert bij alleenstaande moeder Elsa (Jennifer Ehle) en haar gehandicapte zoon Trevor (Craig Roberts).

Trevor heeft een spierziekte en zit daardoor in een rolstoel. Hij is een gevatte tiener, die het zijn verzorgers moeilijk tracht te maken omdat hij niet op zoek is naar medelijden. Wanneer Ben tijdens zijn sollicitatie niet valt voor Trevors strikvragen en wordt aangenomen, is dat het begin van hun bijzondere band en vriendschap.

Tijdens het kijken van de film is al snel de vergelijking gelegd met de arthouse-hit ‘Intouchables’, maar ‘The Fundamentals of Caring’ weet geen moment het niveau van de Franse film te evenaren. Wanneer de film zich verplaatst naar buiten en een roadmovie wordt, is er even hoop op verbetering van de plot. Helaas blijft de film binnen de gebaande wegen. Er is geen sprake van komische verlichting of echte diepgang; de grappen zijn verre van origineel en het emotionele zwaartepunt van de film zie je van kilometers afstand aankomen. De roadtrip geeft de film wel wat lucht door middel van prachtige shots van het Amerikaanse landschap.

Gelukkig overtuigt Paul Rudd in de rol van Ben en weet Craig Roberts zijn personage knap neer te zetten. Ook de bijrollen zijn prima gecast. Jennifer Ehle, Selena Gomez en Megan Ferguson weten zich staande te houden binnen de dunne verhaallijnen en matige teksten. ‘The Fundamentals of Caring’ wil met alle goede bedoelingen een Amerikaanse indie-versie zijn van iets dat we al te vaak gezien hebben in andere (betere) films. Uiteindelijk wordt de film gered door de sterke acteurs, maar met een onorigineel verhaal en goedkope oneliners valt er niet zo heel veel meer te redden.

Julia van Berlo