The Funeral (1996)

Regie: Abel Ferrara | 99 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Christopher Walken, Chris Penn, Annabella Sciorra, Isabella Rosselini, Vincent Gallo, Benicio del Toro, Gretchen Mol, John Ventimiglia, Paul Hipp, Victor Argo, Gian DiDonna, Dmitri Prachenko, Paul Perri, Gregory Perelli, Joey Hannon

Wat een verademing, eindelijk een maffiafilm waarin we ook eens de menselijke kant van het leven als gangster belicht zien. Er zijn de afgelopen decennia genoeg films gemaakt waarin het maffiawereldje wordt verheerlijkt. Ook al vallen er veel doden, ‘misdaad loont’ is een veelvuldig terugkerend thema in dit soort films. Regisseur Abel Ferrara, bekend van onder meer ‘Bad Lieutenant’, durfde het aan het beproefde concept te laten varen en zijn eigen, meer menselijke visie op ‘het wereldje’ te geven. Daarin is hij – met dank aan goed acteerwerk en een intelligent plot – aardig geslaagd, ondanks het feit dat de film wat traag op gang komt en soms een wat warrige structuur aan de dag legt.

Ray (Christopher Walken), Chez (Chris Penn) en Johnny (Vincent Gallo) zijn drie broers uit een familie van criminelen. Ray is de oudste van het stel en daarmee ook de leider. In de film draait het allemaal om de begrafenis van de jongste telg Johnny, die op mysterieuze wijze om het leven is gekomen. De broers, en met hen de rest van de bende, zinnen op wraak.

Er is iets vreemds met Johnny; eigenlijk past zo’n intelligente en passieve jongen als hij helemaal niet in de geweldadige familie Tempio. Het liefst laat hij de misdadige wereld van zijn vader en broers los om zijn eigen weg te volgen. Dit natuurlijk tot groot ongenoegen van zijn oudere broers Ray en Chez, die beide zo hun eigen besognes hebben.

Ray kreeg het ambt van gangster met de paplepel ingegoten en leerde als kleine jongen al van zijn vader hoe hij iemand dood moet schieten. Hij neemt echter geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn daden, omdat hij meent dat het God is die zegt wat hij moet doen. Hij is er stellig van overtuigd dat hij slechts het plan van iemand anders tot uitvoering brengt, tot groot verdriet van zijn vrouw Jean (Annabella Sciorra). Ray is erop gebrand de moord op zijn kleine broertje te wreken en heeft al snel een dader op het oog; de eeuwige rivaal van de familie, de gladde Gaspare Spoglia (Benicio del Toro).

Dan is er nog Chez, de middelste zoon. Hij is een ontzettend sadistisch mannetje, die vooral erg met zichzelf in de knoop zit. Als eerste van de familie realiseert hij zich wat er kan gaan gebeuren als Ray de moord op Johnny wreekt en daarmee staat hij min of meer voor het blok. Welk gevoel is sterker: het willen wreken van zijn broertje of het tegen zichzelf in bescherming willen nemen van zijn oudere broer? En nog moeilijker: hoe hou je het ‘faillietgaan’ van de onderlinge verstandhoudingen tegen?

‘The Funeral’ is een donkere, soms wat sombere misdaadfilm waarin de dilemma’s en machteloosheid van gangsters en hun vrouwen op pijnlijke wijze worden blootgelegd. Door fantastisch acteerwerk van Walken, Penn (voor deze rol bekroond op het filmfestival van Cannes), Sciorra en Del Toro blijf je als kijker constant geboeid door de film, ook al gaat het verhaal soms erg traag vooruit. Even doorbijten, want er wacht een memorabel einde dat nog lang na zal blijven dreunen.

Bioscooprelease: 3 juli 1997