The Fury of a Patient Man – Tarde para la ira (2016)

Recensie The Fury of a Patient Man CinemagazineRegie: Raúl Arévalo | 92 minuten | drama, thriller | Acteurs: Antonio de la Torre, Luis Callejo, Ruth Díaz, Raúl Jiménez, Manolo Solo, Font García, Pilar Gómez, Alicia Rubio, Gaizka Ardanaz, Luna Martín

Na acht jaar in de gevangenis te hebben gezeten, als gevolg van een misgelopen overval op een juwelier in Madrid, wil Curro het liefst met een schone lei beginnen. Zijn vriendin Ana is in de tussentijd bevallen van hun zoontje en heeft op hem gewacht. Maar zodra Curro vrij komt, merkt hij de vreemde aanwezigheid op van een andere man. Deze José lijkt is wel erg aanwezig op de plekken waar Curro’s geliefden samenkomen.

Het Spaanse ‘The Fury of a Patient Man’ begint met een rommelige roofoverval, waarbij Curro (Luis Callejo) chauffeur van de vluchtauto is. Wanneer de overval verkeerd loopt, is hij de enige die gearresteerd wordt. Hij krijgt, als enige van het stel, acht jaar gevangenisstraf. Acht jaar later zien we José (Antonio de la Torre), op het eerste gezicht de tegenpool van Curro, een vriendelijke, rustige man, in een typisch Madrileens buurtcafé gedecideerd een cafe con leche bestellen bij de knappe serveerster Ana (Ruth Diaz).

Ana is niet alleen de vriendin van Curro, maar ook de zus van de uitbater van de bar, Juanjo. In de aanloop naar het vrijkomen van Curro wordt ze steeds benauwder bij het vooruitzicht. Ze heeft met haar zoontje en baan genoeg ballen in de lucht te houden, zonder ook nog een ex-gedetineerde met losse handjes in huis. Dan doet de zachtaardige José een gooi naar haar aandacht, met succes. Tussen de twee bloeit iets op, en Ana is te zeer om haar eigen problemen bekommerd, dat ze zich nauwelijks afvraagt waarom José zulk mysterieus gedrag vertoont (of waarom hij eigenlijk dat enge baardje heeft, en enorm ouderwetse kleding inclusief grote witte onderbroeken draagt). In de eerste scènes van film is voor ons kijkers nog onduidelijk hoe de vork precies in de steel zit, maar even later blijkt dat niet Curro maar José de ‘geduldige man’ uit de Engelse titel is. De originele titel is ‘Tarde para la ira’, wat letterlijk vertaald ‘Een middag van razernij’ betekent. Die begint wanneer José met Curro een appeltje te schillen blijkt te hebben; samen komen ze terecht in een duistere trip terug in de tijd, waarin de spanning steeds verder oploopt tot een verrassende en bloedstollende ontknoping.

De film ontpopt zich steeds meer tot een wraakfilm met ouderwetse trekjes; maar is ook meer dan alleen dat. De bijrollen zijn daarvoor te boeiend maar ook menselijk; de setting is steeds mooi en gedetailleerd uitgedacht: van het huisfeestje ter ere van de eerste commune van Juanjo’s dochtertje tot aan het dorpsplein in een klein dorpje in Segovia, waar de twee mannen ene ‘Julio’ zoeken en twee dames op leeftijd een hilarische uiteenzetting geven hoeveel Julio’s ze wel niet kennen in het dorp. Een paar losse eindjes in de verhaallijn (Ana is wel erg naïef, vindt ze het niet gek dat haar telefoon plotseling verdwenen is?), zijn in de spanning snel vergeten. En behalve nagels bijten en lachen om de personages worden we ook gedwongen na te denken over de betekenis van de alomtegenwoordige Spaanse, mannelijke razernij in de film.

Regisseur Raúl Arévalo groeide zelf op in de bar van zijn ouders in Madrid en haalde naar eigen zeggen inspiratie uit verschillende plekken die dichtbij hem stonden. De rauwe straten van een arbeidersbuurt in de Spaanse hoofdstad en het platteland rond Segovia zijn het decor van de film. En zoals we al uit verschillende Spaanse thrillers (‘La isla mínima’, ‘La noche de los girasoles’) weten, heeft het Spaanse platteland in films vaak weinig veel goeds te voorspellen; zo ook hier.

‘The Fury of a Patient Man’ is het regiedebuut van Arévalo, die als acteur bekend is uit onder meer ‘La isla mínima’. De thriller, met elementen van de jarenzeventigmisdaadfilms en op momenten de western (de close-up van José’s ogen wanneer hij het geweer ter hand neemt voor zijn ultieme wraakactie) werd terecht bekroond met onder meer vier Goya’s (belangrijkste Spaanse filmprijzen).

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 7 juni 2017
DVD-release: 6 oktober 2017