The Gabby Douglas Story (2014)

Regie: Gregg Champion | 86 minuten | biografie, drama, sport | Acteurs: Regina King, Imani Hakim, Sydney Mikayla, Brian Tee, David Haydn-Jones, S. Epatha Merkerson, Gabby Dougles, Marley Smith, Kyal Legend, Dean Armstrong, Lola Assad, Ashanti Bromfield, Riele Downs, Kristen Harris, Stephan James, Jai Jai Jones, Thamela Mpumlwana, Sarah Surh, Karen Tusa, Laura Cartlidge

Amerikanen smullen ervan: levensverhalen van mensen die tegen alle verwachtingen in de grootste successen bereiken. Geen wonder dat het land aan de voeten lag van Gabrielle ‘Gabby’ Douglas, nadat zij in 2012 in zowel de individuele meerkamp als in de landenwedstrijd Olympisch goud veroverde. Het was pas de eerste keer in de geschiedenis van de sport dat een donkere turnster individueel goud won. Ineens was de pas zestienjarige Gabby ‘hot’. Adverteerders wilden met haar in zee, ze mocht plaatsnemen op de bank bij Oprah Winfrey en ze draafde op tijdens de uitreiking van de MTV Video Music Awards. Daarnaast verscheen er ook nog een autobiografie en speelde ze een rolletje in een Disney-serie. Dat er nu ook een Lifetime-biopic over haar leven is verschenen, zal dan ook niemand verbazen. In ‘The Gabby Douglas Story’ (2014) zien we welke weg ze moest afleggen om tot haar successen te komen.

Want zoals zo vaak in dit soort verhalen, komt de hoofdpersoon van ver. Het zat Gabby en haar familie niet mee. Toen ze nog heel jong was, werd er een zeldzame bloedziekte bij haar geconstateerd. Lange tijd werd gevreesd voor het leven van het tengere, kleine meisje. Maar door de liefde van haar alleenstaande moeder (Regina King, de enige actrice van naam in deze film), die voor haar door het vuur gaat, sterkt ze aan. Ook haar geloof sleept haar erdoorheen. Hoewel het niet gewoon is voor Afro-Amerikaanse meisjes, gaat Gabby turnen en ze blijkt een buitengewoon talent te hebben. Moeder Nathalie besluit vol voor de sportcarrière van haar jongste dochter te gaan en dat betekent dat de familie, die naast Gabby nog uit twee dochters en een zoon bestaat, alle dubbeltjes om moet draaien om de beste trainingsfaciliteiten te kunnen betalen. Het onmogelijke wordt ineens haalbaar als topcoach Liang Chow (Brian Tee) zich over Gabby wil ontfermen. Om haar Olympische droom te kunnen waarmaken, moet het piepjonge meisje echter wel honderden kilometers bij haar familie vandaan gaan wonen. Maar hoe jong ze ook is, de kleine Gabby is vastberaden geschiedenis te schrijven.

‘The Gabby Douglas Story’ verloopt precies zoals je vooraf verwacht en volgt de bekende formule voor sportbiopics: nadat geconstateerd is dat er hoop gloort voor een succesvolle toekomst, komen er obstakels op de route. Maar die hordes worden rap genomen en de film sluit op euforische wijze af op het absolute sportieve hoogtepunt. De film benadrukt de warme familieband en het doorzettingsvermogen van Gabby en co en oogt behoorlijk braafjes en plichtmatig. Sympathiek is het wel (zeker moeder Nathalie in de vertolking van Regina King), maar ook mierzoet, voorspelbaar en o zo Amerikaans. Voor een ‘ware-woensdagavondfilm’ kijkt het prima weg, maar beklijven doet deze film absoluut niet.

VOD-release: 6 juni 2014