The Gallery (2003)

Regie: Jos Stelling | 29 minuten | korte film | Acteurs: Gene Bervoets, Anouska Wink, Raymonde de Kuyper, Marga Slop, Loes Verbeek, Tineke Arbacht, Karel Das, Hieke van Hoogdalem, Matthijs Meltzer, Dick Trommer

Hij is er weer! Hoezeer hij ook irritatie bij mensen op kan wekken, het is haast een fijn weerzien met de man met de onbeschaamde blik uit Jos Stelling’s korte erotische filmpjes ‘The Waiting Room’ en ‘The Gas Station’ (want het is immers vooral zijn komische erotische avonturen die de kijker aanspreken). Ditmaal is Gene Bervoets, met zijn opvallende mimiek, niet getrouwd met Annet Malherbe, zoals in ‘The Waiting Room’, maar met Raymonde de Kuyper. Terwijl zij aan het winkelen is in een exclusieve lingeriewinkel in De Passage in Den Haag (het oudste winkelcentrum van Nederland), staat hij buiten te wachten. Eerst bekijkt hij uitvoerig de getoonde lingerie in de etalage (het begin van de film is dan ook erg mooi en kunstig, je ziet eerst niet eens dat het om lingerie gaat in die eerste beelden). Daarna eet hij een broodje (daarbij niet lettend op de mayonaise die op een bijna vertederende manier op zijn wang blijft zitten), ondertussen naar zijn vrouw kijkend, die in de rij staat te wachten tot ze geholpen wordt. Ze werpt hem blikken toe van ‘ik kan het ook niet helpen’, en hij wacht geduldig verder. In diezelfde winkel bevindt zich ook de aantrekkelijke, sexy Anouska Wink. In het dagelijks leven is Anouska fotomodel en ze is perfect gecast voor deze rol. Haar koele, onaantastbare maar zeer verleidelijke uiterlijk is natuurlijk kolen op het vuur voor Bervoets en het duurt niet lang of deze dame wordt onderwerp van Bervoet’s fantasie. Of is het toch geen fantasie?

Met ‘The Gallery’ voltooit Stelling zijn trilogie van erotische films rondom ‘de man’. Al deze korte films worden gekenmerkt door het ontbreken van dialogen, waardoor er natuurlijk veel gevergd wordt van de acteurs. Ook in deze film slaagt met name Bervoets hier erg goed in. Nadeel van deze trilogie is echter dat het verrassingseffect bij de laatste film een beetje weg is. De kijker is bekend met het karakter dat Bervoets neerzet en weet in welke situaties hij terecht kan komen door zijn ‘dirty mind’. Misschien dat ‘The Gallery’ daarom wat minder scoort dan de overige twee filmpjes. Toch is ‘The Gallery’ zeker de moeite van het kijken waard, omdat het gewoonweg een amusant filmpje is, waarbij je de clou vast niet aan ziet komen.