The Gangster, the Cop, the Devil (2019)

Recensie The Gangster, the Cop, the Devil CinemagazineRegie: Lee Won-Tae | 109 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Ma Dong-seo, Kim Mu-Yeol, Sungkyu Kim

In ‘The Gangster, the Cop, the Devil’ heeft maffiabaas Jang Dong-so (Dong-seok Ma) een sluimerend conflict met zijn vriend en rivaal Hur Chang-Do over zijn gokautomatenimperium in de Koreaanse stad Cheonan. Als hij op een regenachtige avond besluit alleen in de auto te rijden, wordt hij van achter aangetikt door een witte auto. Uit het niets trekt de andere bestuurder een mes en valt hem aan. Dong-so weet de aanvaller af te weren, maar raakt flink gewond. Hij blijkt een toevallig slachtoffer te zijn van een seriemoordenaar die al meer slachtoffers gemaakt heeft. De gedreven en zelfverzekerde rechercheur Jung Tae-suk (Kim Mu-yeol) probeert de moordenaar te pakken. Met veel vijven en zessen komen de gangster en de politieagent tot een vergelijk: ze gaan samen ‘de duivel’ pakken. Ieder heeft daar wel zo zijn eigen ideeën bij, wat Dong-so betreft draait de moordenaar niet levenslang de gevangenis. Toch gaat Tae-suk akkoord en dat zorgt voor een kat-en-muis spel tussen de hoofdrolspelers binnen het kat-en-muis spel om de moordenaar (Kim Sungkyu) te vangen. De zaken worden extra gecompliceerd als Dong-so in een bendeoorlog met Hur verzeild raakt en Tae-suk last krijgt van de afdeling zware misdrijven, die de moorden wil overnemen.

‘The Gangster, the Cop, the Devil’ is een harde Koreaanse thriller met veel flitsende actiescènes en een flinke dosis humor, die van het begin tot het einde boeit. De film biedt veel entertainment, heeft een vlotte verteltrant en zorgt regelmatig voor een lach. Het geweld is bruut, maar er zitten genoeg knipogen, plotwendingen en verrassingen om het geheel toch licht van toon te houden.

Dong-seok Ma heeft een charismatische hoofdrol als de zwaar gebouwde Jang Dong-so. Zijn memorabele introductiescène zet zijn personage meteen goed neer en hij blijft – ondanks zijn criminele imperium en de dubieuze handelingen die hij soms verricht – de sympathie van de kijker houden. Je begrijpt zijn eigen morele erecode en waarom hij wraak wil nemen op de moordenaar. Kim Mu-yeol is aan hem gewaagd als de rechercheur die wars is van conventionele methoden en de corruptie binnen het politieapparaat verafschuwt. De twee tegenpolen die noodgedwongen moeten samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken: het is een sjabloon dat al in vele honderden films eerder werd gedaan. Door de intense en vaak ook humoristische wisselwerking tussen de hoofdrolspelers heb je nauwelijks het gevoel dat je dit allemaal al eens eerder gezien hebt. Overigens speelt Kim Sunkyu een enigmatische seriemoordenaar en is hij een waardige tegenstander tegenover de andere twee.

Het verhaal speelt zich af in augustus 2005 en zegt op ware gebeurtenissen gestoeld te zijn – al zijn namen en gebeurtenissen veranderd. Dat de plot hier en daar wat gaatjes vertoond en sommige zaken een tikje onlogisch zijn, mag de pret echter niet drukken. Het hoofddoel van de makers is entertainment: de vaart wordt er goed ingehouden en daarmee onvolkomenheden gemaskeerd. Het is pas de tweede film die regisseur Won-Tae Lee gedraaid heeft (hij schreef ook het scenario) en hij toont hier zijn talent en flair als filmmaker.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 7 november 2019
DVD-release: 28 november 2019