The Gas Station (2000)

Regie: Jos Stelling | 28 minuten | korte film | Acteurs: Gene Bervoets, Ellen ten Damme, Martijn Bosman

Een file op de A2. In één van de slachtoffers van deze file herkennen we de man uit Jos Stellings ‘The Waiting Room’ (1995). Het is Gene Bervoets, terug in zijn rol van seksueel onbevredigde man. Hoewel ‘The Gas Station’ vijf jaar later is opgenomen, is er weinig veranderd. Waar Stelling in ‘The Waiting Room’ nog veelvuldig gebruikmaakte van opnamen van wachtende mensen, is de intro van ‘The Gas Station’ minder interessant. Rijen auto’s, sommige wisselen van baan, het is of je naar een item op het journaal over het fileleed aan het kijken bent. Het wordt pas interessant als Ellen ten Damme ten tonele verschijnt. In haar vindt Bervoets een manier om zijn fileverveling te laten verdwijnen. Hij werpt haar insinuerende blikken toe, die zij niet beantwoordt. Even later ramt hij haar auto, daarbij beschadigt hij echter alleen zijn eigen auto. Ten Damme stapt gepikeerd haar auto uit, gaat uitdagend voor hem staan (gekleed in een rode leren jas en een sexy gebloemd jurkje) en vernielt zijn buitenspiegel. Deze gooit ze met een zelfvoldane blik op haar achterbank. Vervolgens ontvouwt zich een seksueel spelletje tussen de twee, waarbij Bervoets bijvoorbeeld op insinuerende manier zijn antenne naar boven en beneden beweegt. Maar Ten Damme heeft nog een verrassing voor hem in petto…

De auto’s blijven elkaar volgen tot ver in de avond; het wordt al donker, iets dat overigens vreemd en wat ongeloofwaardig aandoet. Ten Damme geeft richting aan: ze gaat van de snelweg af en gaat tanken. Bervoets volgt haar. Bij dit tankstation wordt het spelletje op sublieme wijze voortgezet; zo weet Ten Damme zelfs van het benzine tanken een sensuele verleidingsact te maken. Geweldig acteerwerk van beide hoofdrolspelers. Ook razend knap van regisseur Jos Stelling om zo’n erotisch geladen film te maken, zonder ook maar enig bloot lichaamsdeel in beeld te brengen. De zinnelijke spanning leveren spannende beelden op. Het einde van de film doet jammer wat geforceerd aan, alsof Stelling zich net zoveel in de nesten had gewerkt als Bervoets en niet wist hoe hij het tot een goed einde moest brengen. Dit is echter maar een klein smetje op een verder bijna perfecte erotische korte film. Zo zouden er meer gemaakt moeten worden!

Monica Meijer