The Ghost Writer (2010)

Regie: Roman Polanski | 128 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Tom Wilkinson, Olivia Williams, Jon Bernthal, James Belushi, Tim Preece, Timothy Hutton, Eli Wallach, Tim Faraday, Marianne Graffam, Kate Copeland, Soogi Kang, Lee Hong Thay, Morgane Polanski, Daphne Alexander, Robert Pugh, Desirée Erasmus, Jeff Burrell

Het jaar 2009 was niet het meest gelukkige in het leven van Roman Polanski. De regisseur werd in november gearresteerd door de Zwitserse politie en dreigde te worden uitgeleverd aan de Amerikaanse autoriteiten. Die wilden hem berechten voor een seksvergrijp uit de jaren 70. Vervelend voor Polanski, maar het leverde zijn bijna afgeronde film ‘The Ghost Writer’ een boel publiciteit op. Vraag is of die film al die aandacht waard is.

Niet echt dus. ‘The Ghost Writer’ is een politieke thriller zoals ze al een tijdje niet meer worden gemaakt. Het verhaal draait om een beroepsschrijver die de politieke memoires van een oud-premier bij elkaar moet krabbelen. Natuurlijk komen er dan zaken bovendrijven die het daglicht niet kunnen verdragen.

Hoewel het verhaal in het hier en nu speelt, doet de film qua plot en sfeer denken aan thrillers uit de koude oorlog. De zaken die ‘The Ghost Writer’ behandelt, zijn alleen niet meer zo opzienbarend als dertig jaar geleden. Verborgen verbanden tussen regeringen, multinationals en geheime diensten, zijn voor een kijker uit de 21e eeuw gesneden koek. Hierdoor mist de thriller dramatische impact, ook al omdat we de gevolgen en de slachtoffers van die overheidsmanipulaties nauwelijks te zien krijgen.

Wat evenmin helpt is dat ‘The Ghost Writer’ in zijn uitwerking nooit verrast. Een kijker die een beetje bekend is met het genre, zal de gedachten en acties van het hoofdpersonage vaak een paar stappen voor zijn. De aaneenrijging van thrillerclichés werkt ook al niet mee. Maar wat deze film pas echt nekt, is de licht ironische ondertoon. Een thriller kan incidentele humor nog wel verdragen, bij wijze van contrast. Maar de relativerende saus die over ‘The Ghost Writer’ is gegoten, maakt thrillen vrijwel onmogelijk.

Het gebrek aan spanning, de voorspelbaarheid van de plot en het weinig boeiende onderwerp maken van ‘The Ghost Writer’ een veel te lange zit. Je kunt er tegenover stellen dat de film in ieder geval vakkundig is gemaakt. Dat klopt. Maar vakkundig gemaakte verveling is nog altijd verveling.

Bioscooprelease: 20 mei 2010