The Girl from Monaco – La fille de Monaco (2008)

Regie: Anne Fontaine | 115 minuten | drama, komedie | Acteurs: Fabrice Luchini, Roschdy Zem, Stéphane Audran

Geen ronkende motoren van Formule 1 wagens die door de binnenstad van Monaco denderen, maar een mooie jonge Monegaskische vrouw die een advocaat probeert te verleiden, met op de achtergrond de Middellandse zee. Een betere setting lijkt nauwelijks mogelijk voor een romantische komedie met een donker tintje en de zeer toepasselijke maar misschien niet bijster interessante titel ‘The Girl from Monaco’.

De succesvolle strafadvocaat Bertrand (Fabrice Luchini) wordt ingehuurd om een rijke weduwe in verband met een moordzaak te verdedigen. Terwijl Bertrand zich met de voorbereiding van deze rechtszaak bezig houdt, wordt hij voor diens veiligheid geschaduwd door Christophe (Roschdy Zem). Hoewel Bertrand het maar niks vindt om continu in de gaten gehouden te worden, raakt hij steeds meer in gesprek met zijn bodyguard. Diens kennis over vrouwen zou hem wel eens goed te pas kunnen komen wanneer hij de bloedmooie Audrey (Louise Bourgoin) ontmoet en als een blok voor haar valt.

‘The Girl from Monaco’ van regisseur Anne Fontaibe (‘Coco avant Chanel’) pretendeert een romantische komedie te zijn met Hitchcock-achtige thrillerelementen. Een thriller is het echter in de verste verte niet. Laten we het houden op een romantische film die niet eens zo erg grappig is. De subtiele humor die er wel in zit doet het bij tijden goed. Het houdt het verhaal lekker luchtig, precies zoals ‘The Girl from Monaco’ moet zijn. Het verhaal is geheel niet interessant en zo voorspelbaar als maar kan. Toch is dit ontbreken van een goed scenario geen dooddoener voor de film, de luchtigheid en het prima acteerwerk zorgen ervoor dat ‘The Girl from Monaco’ nog best een prettige film is om naar te kijken.

Fabrice Luchini (‘Molière’, ‘Paris’) zet op een leuke en grappige manier de rol van strafadvocaat neer waarbij hij vooral veel met zijn ogen werkt. Roschdy Zem (‘Indigènes’, ‘Department 36’) is hier wellicht iets minder op zijn plaats dan als crimineel maar het blijft leuk om deze Franse acteur aan het werk te zien. En dan is er ook nog eens de wonderschone Louise Bourgoin (‘Le Petit Nicolas’), elke seconde dat zij in beeld is, is een genot om naar te kijken, waarbij vooral het samenspel met Fabrice Luchini sterk is.

‘The Girl from Monaco’ is al met al een redelijke romantische film, maar (met een heel duidelijke kanttekening) een belabberd verhaal. De acteurs proberen er desondanks nog iets van te maken en de betoverende aanwezigheid van Louise Bourgoin zorgen ervoor dat het geheel toch net het aanzien waard is.

Meinte van Egmond