The Girl in the Spider’s Web (2018)

Recensie The Girl in the Spider's Web CinemagazineRegie: Fede Alvarez | 115 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Claire Foy, Sverrir Gudnason, Lakeith Stanfield, Sylvia Hoeks, Carlotta von Falkenhayn, Stephen Merchant, Christopher Convery, Synnøve Macody Lund, Cameron Britton, Vicky Krieps, Andreja Pejic, Mikael Persbrandt, Paula Schramm, Volker Bruch, Saskia Sophie Rosendahl, Pål Sverre Hagen

De ‘Millennium’-filmreeks heeft een wat warrige geschiedenis. Het begint overzichtelijk: in 2009 werd de Zweedse boekentrilogie van Stieg Larsson verfilmd met Noomi Rapace en Michael Nyqvist in de hoofdrollen. In 2011 volgde een Amerikaanse remake van het eerste deel van de trilogie, met Rooney Mara en Daniel Craig. Vervolgen bleven echter uit, en nu is er ‘The Girl in the Spider’s Web’. Dit is een indirect vervolg op de eerste Amerikaanse film, maar gebaseerd het vierde deel uit de ‘Millennium’-boekenreeks (geschreven door David Lagercrantz). Om het nog verwarrender te maken is de cast volledig vernieuwd. Het resultaat is absoluut geen slechte film, maar wel een die te wensen overlaat.

In ‘The Girl in the Spider’s Web’ volgen we opnieuw de computerhacker Lisbeth Salander, die naast haar digitale activiteiten geregeld mishandelde vrouwen te hulp schiet. Een voormalige medewerker van de Amerikaanse NSA benadert haar over Firefall, een door hem ontwikkeld programma dat overal ter wereld nucleaire codes kan kraken. Salander besluit hem te helpen om Firefall te stoppen, en komt onderweg opnieuw haar semi-partner Mikael Blomkvist tegen.

Voor wie de originele trilogie en de eerste Amerikaanse film kent, is ‘The Girl in the Spider’s Web’ een vreemde ervaring. Waar deze films allen draaiden om het oplossen van moorden en het ontmaskeren van complexe misdaadnetwerken, waarin hacken slechts zijdelings aan bod kwam, is ‘The Girl in the Spider’s Web’ eerder een soort high-tech spionagethriller. Niet direct wat je zou verwachten met Fede Alvarez, vooral bekend van horrorfilms als het geprezen ‘Don’t Breathe’ en de remake van ‘Evil Dead’, in de regisseurstoel. Het lijkt nog het meest op een film-noir versie van James Bond of Jason Bourne, zonder exotische locaties en auto-stunts maar met een hoop gewelddadige gevechten en haast science fiction-achtige technologie. Voor wie hiervan houdt, biedt ‘Spider’s Web’ een hoop actie en intrige. Wel drijft het erg af van het menselijk drama en de nagelbijtende spanning waarmee de ‘Millennium’-reeks zo beroemd is geworden.

Wat overblijft zijn de subliem desolaat in beeld gebrachte Europese locaties (onder andere Berlijn en Stockholm) en het fantastische spel van Claire Foy (‘The Crown’, ‘First Man’) als Salander. Na Noomi Rapace en Rooney Mara is Foy de derde actrice op het witte doek die in de huid van Salander kruipt. Waar Rapace en Mara haar vooral als sociaal onaangepaste buitenstaander neerzetten, legt Foy meer de nadruk op haar strijdbaarheid en de relatie met haar zus Camilla, gespeeld door de Nederlandse actrice Sylvia Hoeks (‘De bende van Oss’, ‘Blade Runner 2049’). En dat doet ze met verve – wederom is Salander de absolute ster van de film en de beste reden om hem te gaan kijken. Blomkvist, gespeeld door Sverrir Gudnason (‘Original’, ‘The Circle’, ‘Borg vs McEnroe’), steekt er schraal bij af en heeft in feite slechts een bijrol. Enerzijds is het jammer dat de relatie tussen Blomkvist en Salander naar de achtergrond verdwijnt, anderzijds betekent dit wel dat Salander als karakter meer op zichzelf staat. De Amerikaanse acteur Lakeith Stanfield (’Selma’, ’Straight Outta Compton’, ’Snowden’), die een NSA-agent speelt die Salander op het spoor is, lijkt zo binnengewandeld uit een andere film en is er vooral om de plot rondom Firefall voort te stuwen.

‘The Girl in the Spider’s Web’ is absoluut geen slechte film en alleen al om Foys vertolking van Lisbeth Salander het kijken waard. Wel is het erg jammer dat de film afdrijft van datgene waardoor ‘Millennium’ juist zo geliefd is. Daarmee laat hij de reeks in onzekerheid achter.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 25 oktober 2018
Digital Download-release: 22 februari 2019