The Girlfriend Experience (2009)

Regie: Steven Soderbergh | 74 minuten | drama | Acteurs: Sasha Grey, Chris Santos, Philip Eytan, T. Colby Trane, Peter Zizzo, Ron Stein, Marshall Gilman, Michael Roberts, Vincent Dellacera, Jim Kempner, David Levien, Mark Jacobson, Alan Milstein, Sukhdev Singh, Ted Jessup, Stuart Levine, Marvin Stein, Dennis Shields, Steve Klapper, Glenn Kenny, Ben Finkelstein, Michael Sugar, Caitlin Lyon, Daniel Algrant, Kenny Blunt, Smokey West, William Holt, Adam Awaiz Yaqub, Christina Nadeau, Timothy Davis, Deborah Fineman Bozik, Jenel Stevens, Howard I. Josephs, Shakerleg, Galya Vidal, Erika Parys, Ken Myers, Elon Dershowitz

Steven Soderbergh is een veelzijdig regisseur die uit de voeten kan met prikkelend drama, humor en actie en zowel populaire blockbusters kan maken als de wat meer kunstzinnige filmhuisfilms. Wat hij met de film ‘The Girlfriend Experience’ in gedachten had, is niet helemaal duidelijk maar hij zal waarschijnlijk geen enkele doelgroep aanspreken. De film is traag, ongeïnspireerd en afstandelijk geschoten, kent geen aansprekende personages (afgezien van uiterlijke eigenschappen), en heeft een verhaal – of liever: onderwerp – dat op papier misschien interessant is, maar door de vorm en het matte acteerwerk geen enkele kijker zal kunnen boeien.

De dvd-hoes van de film toont hoofdrolspeelster Sasha Grey met grote trendy zonnebril en geopende mond alsof ze net van plan is een bepaalde seksuele handeling te verrichten. En de samenvatting op de achterkant van de hoes begint met de “hoopvolle” woorden “De legendarische 21-jarige pornoactrice Sasha Grey maakt haar speelfilmdebuut” als Chelsea, een luxe callgirl. Een leuke teaser, dus, maar al die prikkelende context draait op weinig tot niets uit. We zien haar een keer naakt in het halfdonker uit bed stappen wanneer de telefoon gaat, maar opwindender dan dat wordt het niet. Het is wel een stuk realistischer dan het gebruikelijke laken dat gewoonlijk discreet voor het lichaam wordt gehouden in films, ook al is er niemand – of alleen de partner – in de buurt. Maar als dat het enige bestaansrecht van pornoactrice Grey is, is het triest gesteld.

Acteren doet ze niet eens zo ontzettend beroerd, zoals ook al te zien was (voor sommigen), in de upscale pornofilm ‘Malice in Lalaland’, maar om nu te zeggen dat ze overloopt van charisma: nee. Er gaat gewoon heel weinig van haar uit, en als er dan ook nog alleen maar gepraat wordt in de film, meestal over de financiële crisis of de zakelijke plannen en vooruitzichten van Chelsea’s “bedrijfje”, is het ook schier onmogelijk om wat voor vonk of inspiratie dan ook naar voren te laten komen in haar acteerwerk. Er valt gewoon weinig eer te behalen aan deze rol of film.

Vermoedelijk heeft Soderbergh wat van het eerdere werk van Grey gezien, is toen fan van haar geworden en kreeg het idee dat ze best wel een “echte” rol aan zou kunnen. Vervolgens is het natuurlijk verstandig om met een rol te beginnen die dicht bij haar persoonlijkheid ligt. Het is dan ook best een intrigerend onderwerp. Want hoe kan iemand die voor haar werk seks heeft met vreemde mannen een gezonde relatie onderhouden met haar vriend? Helemaal wanneer er ook meer is dan seks en de “uitjes” gaan lijken op daadwerkelijke afspraakjes, heb je te maken met een gevaarlijke glijdende schaal. Misschien is er best iets boeiends van dit onderwerp te maken, maar de wijze waarop Soderbergh hiermee omgaat is slaapverwekkend. Alles wat te zien is, zijn emotieloze gesprekken (in ieder geval van de kant van Grey), meestal van een verre camerapositie geschoten, zonder te knippen, waarin de regels van een relatie of van Chelsea’s werk worden besproken.

Één van de weinig boeiende scènes is die waarin Chelsea’s vriendje opslag probeert te krijgen bij de fitnessclub waar hij werkt, maar vervolgens mooi op zijn plek wordt gezet door de baas die niet valt voor de praatjes van deze niet al te loyale opportunist. Maar het is verre van genoeg om maar in de buurt te komen van een aanbeveling voor deze film. Ook al heet de regisseur Soderbergh en is de hoofdrolspeelster een heuse pornoster: ‘The Girlfriend Experience’ is toch echt een ervaring om snel te vergeten.