The Glass Castle (2017)

Recensie The Glass Castle CinemagazineRegie: Destin Daniel Cretton | 127 minuten | drama, biografie | Acteurs: Brie Larson, Woody Harrelson, Naomi Watts, Ella Anderson, Chandler Head, Max Greenfield, Josh Caras, Charlie Shotwell, Iain Armitage, Sarah Snook, Sadie Sink, Olivia Kate Rice, Brigette Lundy-Paine, Shree Crooks, Eden Grace Redfield, Robin Bartlett, Joe Pingue, A.J. Henderson, Dominic Bogart

Wat zijn de absolute minimumbehoeften van een opgroeiend kind? Eten, drinken, veiligheid, liefde? Voor het uit vier kinderen bestaande gezin van Rex en Rose Mary Walls ontbreekt het aan minimaal drie van de vier vereisten. Gebaseerd op het waargebeurde levensgeschiedenis van Jeannette Walls is ‘The Glass Castle’ een aangrijpende film over de onvoorwaardelijke band tussen haar, haar excentrieke vader en – in iets mindere mate – moeder, broer en twee zussen. Destin Daniel Cretton (regisseur van het weergaloze ‘Short Term 12’) baseerde het scenario op het boek van Jeannette Walls zelf.

Jeannette groeit op in de jaren zestig en zeventig. Ze heeft een onvoorwaardelijk en rotsvast vertrouwen in haar vader, die de meest fantastische dingen bedenkt. Één van de meest veelomvattende ideeën die hij heeft is dat hij een glazen kasteel gaat bouwen, waar het hele gezin – na vele omzwervingen – eindelijk haar onderdak in zal nemen. Maar daar moet Jeannette wel veel geduld voor uitoefenen. Elke keer vindt Rex wel een uitweg. De locatie is niet goed, de juiste materialen niet aanwezig… Zou het glazen kasteel er ooit komen, of blijft het bij een droom voor dit gezin?

‘The Glass Castle’ is – afgezien van wat flashbacks – ongeveer onder te verdelen in drie stukken. Het begin gaat over Jeannettes jongste jeugd, waarin zij, haar broer Brian en zusjes Lori en Maureen op een onverantwoorde, maar – als het de ouders uitkomt toch ook liefdevolle – manier worden opgevoed. Zo is Rose Mary in één van de eerste scènes van de film druk met een schilderij als Jeannette aankondigt honger te hebben. In plaats van voor haar kind te zorgen, draagt Rose Mary haar kleuterdochter op zelf maar eten te maken. Wanneer Jeannette op een stoel bij het fornuis staat, vat haar jurkje vlam, met alle gevolgen van dien.

In het tweede deel van ‘The Glass Castle’ is Jeannette ouder en wijzer. Hoewel haar geloof in haar vader nog geen grote scheuren vertoond, ziet ze wel dat zijn grootste probleem – en dus ook van het in armoe levende gezin – zijn alcoholverslaving is. Op haar verzoek probeert hij af te kicken, maar toch krijgt hij een terugval. Als tiener zet ze zich – in navolging van haar oudere zus – steeds meer tegen hem af en uiteindelijk trekt ze naar New York voor een opleiding en ten slotte een baan als journalist.

Brie Larson speelt de volwassen Jeannette. Ze lijkt ogenschijnlijk in niets op het nieuwsgierige, avontuurlijk aangelegde kind van vroeger. Maar het laatste deel van ‘The Glass Castle’ leert ons dat familiebanden soms ook gaan om acceptatie en dat vergiffenis niet altijd noodzakelijk is. Cretton blijkt een neus voor juiste casting te hebben, want Woody Harrelson als Rex is fenomenaal, evenals Naomi Watts in de rol van Rose Mary. Ook de jonge kinderen zijn erg geloofwaardig, waarbij vooral Ella Andersons acteerprestatie een bijzondere vermelding verdient. Zij weet de twee kanten van haar liefde voor haar vader erg goed weer te geven.

‘The Glass Castle’ past goed in het rijtje van films over dysfunctionele families, zoals ‘The Family Fang’ en ‘Captain Fantastic’. Emotioneel verhaal over een opmerkelijke familie. Je zult ze niet in je hart sluiten, maar vergeten zul je ze evenmin.

Bioscooprelease: 19 oktober 2017
Digital Download-release: 14 februari 2018
VOD-release: 21 februari 2018