The Gold Rush (1925)

Regie: Charles Chaplin | 69 minuten | komedie | Acteurs: Charles Chaplin, Mack Swain, Tom Murray, Henry Bergman, Malcolm Waite, Georgia Hale

Perfectionist Chaplin in topvorm, grappig, aandoenlijk, geniaal in mimiek en vele andere schitterende details. Het kan haast niet anders of deze man was moeilijk om mee te werken, maar wel altijd met optimaal resultaat. De beroemde schoenscène, waarin hij en Big Jim een maaltje delen, bestaande uit zijn rechterschoen, had drieënzestig takes nodig volgens Chaplin, die zelf regisseerde. Na de derde dag schieten moest hij naar het ziekenhuis vanwege een insuline vergiftiging, de gebruikte schoenen waren namelijk van drop gemaakt.

In die tijd nog geen computers of zeer geavanceerde apparatuur. Toch ziet alles er piekfijn uit. Ook dankzij de restauraties in beeld en geluid die nu voor de DVD versie hebben plaatsgevonden. Ensceneringen zijn grotendeels in studio’s gezet met decorstukken, miniaturen en nepsneeuw, op een paar scènes na, maar zelfs het beroemde huis dat op de rand van de afgrond balanceert ziet er echt uit. Schitterend!

Het dansje met de broodjes aan de vorkjes is adembenemend in subtiliteit, betoverend. Hier zie je een genie aan het werk. Geen wonder dat deze man nog steeds generaties komedianten beïnvloedt, al dan niet direct. Ronan Atkinson (Mister Bean) bijvoorbeeld, ook zo’n perfectionist. Net als Atkinson bereidde Chaplin zijn scènes nauwkeurig voor, wist hij precies wat hij wilde en was hij pas tevreden als het perfect was. Chaplin gaat zo ver dat hij de film in 1943 (tien jaar na het filmen) opnieuw uitbrengt met zijn eigen voice-over om die vervelende tekstjes tussendoor te kunnen dumpen. Ook zijn eigengemaakte soundtrack ruimt het veld en maakt plaats voor de score van Max Tarr. De film won gelijk een prijs in Berlijn voor het beste geluid!

Over ‘The Gold Rush’ sprak Charlie Chaplin ooit de beroemde woorden: “Als er één film is waarvoor ik herinnerd wil worden, laat het dan deze zijn. ” Geen loze woorden, want filmcritici zien hem nog steeds als één van de besten ooit gemaakt. En terecht, want deze film is eigenlijk verheven boven elk oordeel; hiernaar is de betekenis van het woord cinema gedefinieerd.

Arjen Dijkstra