The Good Dinosaur (2015)

Regie: Peter Sohn | 100 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Raymond Ochoa, Jeffrey Wright, Steve Zahn, A.J. Buckley, Anna Paquin, Sam Elliott, Jack Bright, Frances McDormand, Maleah Nipay-Padilla, Ryan Teeple, Jack McGraw, Marcus Scribner, Peter Sohn, Mandy Freund, Steven Clay Hunter, David Boat, Carrie Paff, Calum Grant, John Ratzenberger | Nederlandse stemmencast: Svenno van der Kleij, Ramon Andriessen, Gerard Ekdom, Hero Muller, Leo Richardson, Manou Cardoso, Niels van der Laan, Sanne Wallis de Vries

2015 is een ongekend productief jaar voor Disney•Pixar, dat na het ontroerende ‘Inside Out’ met ‘The Good Dinosaur’ zijn tweede film van het jaar aflevert. Sinds de eerste release, ’Toy Story’ in 1995, bracht de animatiestudio nog nooit twee films uit in zo’n kort tijdsbestek. Het lijkt in eerste instantie vragen om problemen, omdat Pixar met ‘Inside Out’ wellicht zijn meeste gelaagde film ooit uitbracht. De vraag is dan ook of ‘The Good Dinosaur’ net zoveel aandacht heeft gekregen als het eerder genoemde huzarenstukje.

Deze vraag wordt op animatiegebied echter al snel beantwoord. Het bergachtige landschap waarin ‘The Good Dinosaur’ zich afspeelt is met zijn kolkende rivieren en bosrijke valleien nauwelijks van echt te onderscheiden. We maken kennis met de prehistorische bewoners van het gebied in de vorm van een agrarische dinofamilie. Dat de familie überhaupt nog op de aarde rond kan lopen is te danken aan de alternatieve geschiedenis die Pixar heeft geschreven. De komeet die de diersoort voor goed van de kaart zou vegen schiet zijn doel voorbij waardoor hoofdpersoon Arlo (Jack McGraw) en diens familie ongestoord mais kunnen blijven verbouwen.

Dat ze als soort niet zijn uitgestorven wil nog niet zeggen dat de jongste telg van de familie Arlo geen problemen ondervindt. Hij is danig kleiner dan zijn broer en zus en heeft zodoende de nodige moeite om zijn mannetje te staan in het harde boerderijleven. De kleine Arlo is bang voor alles dat beweegt en weet zelfs de makkelijkste klusjes te verprutsen. Dit tot ergernis van zijn vader die hem op een dag meeneemt om hem van zijn fobieën af te helpen. Deze tocht verloopt desastreus waarbij het verhaal wel erg de ‘The Lion King’ weg inschiet en Arlo alleen achterblijft in de wildernis. Het is aan hem om de gevaarlijke weg terug naar huis te vinden. Dit doet hij samen met zijn neanderthalervriendje Spud, die eigenlijk meer de ster van de show is dan Arlo.

Het moet gezegd dat we dit allemaal wel een keertje eerder hebben gezien, waarmee het duidelijk wordt dat zelfs Pixar niet altijd even vernieuwend uit de hoek kan komen. In de zoektocht terug naar de boerderij komen uiteraard wel weer de nodige bonte personages voorbij die vrijwel volledig eindverantwoordelijk zijn voor de grappen en grollen in de film in een verder vrij leeg verhaal. Arlo zelf is namelijk niet al te geestig en valt meermaals in herhaling door zijn gejammer. Dit personage zal vermoedelijk minder in de smaak vallen bij de volwassenen, die doorgaans ook op wenken worden bediend door Pixar. Er blijft echter genoeg leuks over in de vorm van schizofrene brontosaurussen en een hilarische T-rex redneckfamilie, aangevoerd door ‘bad ass Butch’. Mede dankzij de doorrookte stem van Sam Elliot is dit een van de betere Pixar-personages ooit.

‘The Good Dinosaur’ mag dan geen Pixar-klassieker zijn geworden, maar de film blijft door de fantastische omgevingsanimaties (de dinosaurussen zien er vreemd genoeg wat goedkoop uit) en dito muziek wel continu vermakelijk. Debuterend regisseur Peter Sohn heeft ondanks het ietwat oppervlakkige script een prima familiefilm afgeleverd die het zeker bij het beoogde publiek, namelijk kinderen, goed in de smaak zal vallen.

Thomas van den Berg

Bioscooprelease: 25 november 2015
DVD- en blu-ray-release: 30 maart 2016