The Good German (2006)

Regie: Steven Soderbergh | 105 minuten | drama, thriller, oorlog, romantiek, geschiedenis | Acteurs: Jack Thompson, John Roeder, George Clooney, Tobey Maguire, Cate Blanchett, Dominic Comperatore, Dave Power, Tony Curran, Ravil Issyanov, J. Paul Boehmer, Igor Korosec, Boris Kievsky, Vladimir Kulikov, Yevgeniy Narovlyanskiy, Christian Oliver, Leland Orser

Sinds hij in 1992 met zijn debuut ‘Sex, Lies and Videotape’ de Palme d’Or won, heeft Steven Soderbergh zich laten gelden als een bevlogen en avontuurlijk filmmaker. Succesvolle publieksfilms als ‘Traffic’ en ‘Ocean’s Eleven’ wisselde hij af met kleiner werk als ‘Full Frontal’ en ‘Bubble’. Daarnaast produceerde Soderbergh de arthousepareltjes ‘Good Night and Good Luck’ en ‘Far from Heaven’. Die laatste producties vielen vooral op door hun klassieke design en vormden wellicht de inspiratie voor Soderbergh’s nieuwste film ‘The Good German’.

Waar Todd Haynes in ‘Far from Heaven’ de warme kleuren en het bitterzoete melodrama van Douglas Sirk opnieuw tot leven wekte, probeert Soderbergh in ‘The Good German’ de Amerikaanse film noir te reanimeren. Daarbij haalt ‘The Good German’ zijn inspiratie vooral uit films als ‘Casablanca’ en ‘The Third Man’. Verouderde opnameapparatuur en een klassieke score van Thomas Newman zorgen ervoor dat de film oogt en klinkt als een formidabel anachronisme. Er is meer seks, er wordt meer gevloekt en het geweld is iets explicieter dan in de klassieke film noir, maar verder ziet het er allemaal authentiek uit.

Uiteraard streefde Soderbergh naar meer dan alleen een stijlexperiment. Om ook een boeiend verhaal te vertellen liet hij Paul Attanasio de roman ‘The Good German’ van Joseph Kanon bewerken tot filmscenario. Het verhaal, over een moord die de internationale verhoudingen op scherp dreigt te zetten, zit slim in elkaar en kent veel onverwachte wendingen en spannende momenten.

Toch blijkt het scenario ook de grote zwakte van de film. ‘The Good German’ bewijst maar weer eens dat je een roman van meer dan 500 pagina’s niet in een film van gemiddelde lengte kunt proppen. Door de continue stroom van informatie en het gebrek aan rustpunten, raak je als kijker al snel in ademnood. Bovendien is enige historische kennis, met name van het Berlijn van vlak na de oorlog, geen overbodige luxe.

Ander probleem is de aanwezigheid van Soderbergh’s buddy George Clooney. Hoewel Clooney geen slecht acteur is, wordt hij hier door tegenspeelster Cate Blanchett volledig van het doek gespeeld. Waar de magnifieke Blanchett een intens verbitterd personage neerzet, acteert Clooney bleek en ongeloofwaardig. Van chemie tussen de twee is al helemaal geen sprake.

Ondanks die minpunten is ‘The Good German’ een interessante film geworden, hoewel veel te hoogdrempelig voor een groot publiek. Voor veel kijkers zal het verhaal te ingewikkeld zijn, terwijl andere weer zullen struikelen over de anachronistische stijl. Maar voor filmwetenschappers, liefhebbers van ingenieuze thrillers of voor wie gewoon dol is op filmische curiosa, is deze nieuwe Soderbergh toch alleszins de moeite waard.

Bioscooprelease: 5 april 2007