The Good Liar (2019)

Recensie The Good Liar CinemagazineRegie: Bill Condon | 110 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Helen Mirren, Ian McKellen, Ian McKellen, Russell Tovey, Jim Carter, Mark Lewis Jones, Laurie Davidson, Phil Dunster, Lucian Msamati, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Tunji Kasim

Zolang het je niet in het echte leven overkomt, is het heerlijk om een oplichter in actie te zien. Welke aalgladde praatjes, slinkse trucjes en gehaaide middelen gebruikt hij om te krijgen wat hij wil. Waar ‘hij’ staat kun je uiteraard ook ‘zij’ lezen, maar feit is wel dat de meeste oplichters mannen zijn. Ook in de film. Het is oprecht genieten geblazen om een bekwame oplichter in actie te zien, zoals bijvoorbeeld George Roy Hills ‘The Sting’ (1973) met Paul Newman en Robert Redford in glansrollen. Ook Leonardo Di Caprio is memorabel als meesteroplichter en valsemunter Frank Abagnale Jr. in Steven Spielbergs moderne klassieker ‘Catch Me If You Can’ (2002). En wat te denken van de handel en wandel van ritselaar Fast Eddie (opnieuw Newman) in ‘The Hustler’ (1961)? En soms krijgt een oplichter stevig weerwerk, zoals in het tot tweemaal toe verfilmde ‘The Thomas Crown Affair’. In die lijn ligt ook ‘The Good Liar’ (2019), een film van Bill Condon, die we onder meer kennen van de verfilmingen van ‘Gods and Monsters’ (1998; hij kreeg een Oscar voor het scenario), ‘Kinsey’ (2004), de laatste twee ‘Twilight’-films en de live-actionbewerking van de animatieklassieker ‘Beauty and the Beast’ (2017). Vaak schrijft hij zelf de scenario’s voor zijn films, maar deze keer liet hij dat over aan Jeffrey Hatcher, met wie hij eerder ‘Mr. Holmes’ (2015) maakte. Hatcher bewerkte de roman ‘The Good Liar’ van Nicholas Searle tot een scenario, waarin alles draait op een stokoude oplichter die een gemakkelijke slag denkt te slaan bij een leeftijdsgenote, maar van een koude kermis thuiskomt.

Grote troeven in ‘The Good Liar’ zijn de beide hoofdrolspelers, twee grote namen uit de Britse cinema: Dame Helen Mirren en Sir Ian McKellen. Gelauwerd en geliefd bij zowel de kenners als het grote publiek. Nooit eerder waren ze samen in een film te zien, tot nu. McKellen speelt Roy Courtnay, een tachtiger die zijn hele leven lang al de boel loopt te flessen. Via een datingsite ontmoet hij de kwieke zeventigplusser Betty McLeish (Mirren), die om wat gezelschap verlegen zit. Na enkele afspraakjes ziet Roy in haar een perfect slachtoffer om eens flink kaal te plukken. Zeker als hij ontdekt dat ze over aardig wat spaarcenten beschikt. Hij schakelt zijn partner in crime Vincent (Jim Carter, ook al zo’n fijne Britse karakteracteur) in om het plan uit te voeren. Betty’s kleinzoon Stephen (Russell Tovey, houdt zich uitstekend staande tussen al die gelouterde kleppers) wantrouwt zijn oma’s nieuwe vriend echter vanaf de eerste minuut en waarschuwt haar om niet met Roy in zee te gaan. Roy trekt zich daar uiteraard niets van aan en trekt zogenaamd bij Betty in om haar definitief in te palmen. De ogenschijnlijk naïeve Betty lijkt er met boter en suiker in te tuinen, maar schijn bedriegt. Tijdens een tripje naar Berlijn worden de verhoudingen stevig opgeschud.

Een beetje door de wol geverfde filmkijker voelt al na tien minuten aan dat ‘The Good Liar’ wel eens een gevalletje ‘De bedrieger bedrogen’ kan gaan worden. Dus als de twists eenmaal uit de hoge hoed getoverd worden, dan komt dat voor hen niet echt als een verrassing. Wat dan weer níet te voorspellen is, is het motief, dat jammer genoeg gekunsteld en vergezocht is. De flashbacks waarin een en ander wordt uitgelegd leiden eigenlijk enorm af; McKellen en Mirren zijn niet in beeld en zij vormen nou net de hoofdattractie van deze film. Ook al is dit niet het beste materiaal waarmee deze twee instituten van de Britse filmwereld mee gewerkt hebben – bij lange na niet zelfs – het blijft een feest om McKellen en Mirren in actie te zien. Ze genieten duidelijk van hun rollen. Mirren laat met bepaalde blikken en lichaamstaal al zien dat ze meer in haar mars heeft dan ze ons (en Roy) wil doen laten geloven en McKellen bekonkelt en bekokstooft zijn snode plannetjes dat het een lieve lust is, niet wetende dat hij op het punt staat het deksel op zijn neus te krijgen. Doordat de film een vertrouwd patroon volgt, valt de verrassing van de twist tegen en filmisch is ‘The Good Liar’ op het kleurloze af. Maar saai is deze film zeker niet; daar zorgen de acteurs, en dan met name McKellen en Mirren die er niet voor terugdeinzen bloederig geweld te gebruiken en te vloeken als een bootwerker, wel voor!

Bioscooprelease: 21 november 2019
DVD- ern blu-ray-release: 25 maart 2020