The Good Shepherd (2004)

Regie: Lewin Webb | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Christian Slater, Molly Parker, Stephen Rea, Gordon Pinsent, Nancy Beatty, Von Flores, Daniel Kash, Alex Patton, Jordan Hughes, Roman Podhora, Shawn Lawrence, Colin Glazer, Joan Gregson, Kyra Harper, Duane Murray, Tim Progosh

Lewin Webb portretteert de kerk als een modern opererende multinational waarin vele miljoenen omgaan. Ook hier wordt gestreefd naar optimale bedrijfsresultaten. De afdeling public relations draagt zorg voor de bescherming en bevordering van het imago. De priesters worden naarmate ze meer in aanzien staan binnen de kerk in materieel opzicht beter beloond. Clemens leidt een welvarend bestaan, terwijl op eenvoudige clerici als Andrews wordt neergekeken. Zij doen het eenvoudige parochiewerk waarvoor mensen als Clemens te goed zijn.

De eenvoudige clerici worden geduld zolang ze de kerk maar geen last bezorgen. Dat Andrews het biechtgeheim niet wil schenden wekt alleen maar ergernis. Met deze simpele daad zou hij niet alleen zijn eigen onschuld aantonen maar ook het blazoen van de kerk zuiveren. Voor de kerk telt met name het laatste. Andrews ziet de biecht echter als een gesprek dat de biechteling voert met God via hem en wil dat die mogelijkheid blijft bestaan. De kerkleiders vinden deze vroomheid misplaatst.

De film stipt van alles aan, maar holt weer verder voordat er iets wordt uitgediept. Het is een interessant dilemma of het geloof belangrijker is dan de eigen positie binnen de kerk, maar dit wordt niet uitgewerkt. De scènes vormen een reeks mededelingen waarbij de kijker een buitenstaander blijft.

Het helpt ook niet dat Christian Slater nergens overtuigt als een priester die worstelt met zijn geloof. Dat hij zich schuldig voelt over de dood van Andrews komt uit de lucht vallen, evenals het moment van inkeer waardoor hij zich geroepen voelt diens parochie over te nemen en de moordzaak te onderzoeken. Ook Madeline Finney vervalt in clichématig acteren. Dat ligt niet eens aan haar. Voor een geloofwaardige ontwikkeling in de relatie tussen de voormalige geliefden die elkaar na lange tijd weer ontmoeten heeft de regisseur gewoon geen tijd. De plot en de actie gaan voor. De eerste ontmoeting met Clemens die haar jaren daarvoor vanwege zijn roeping in de steek heeft gelaten roept geen enkele emotie op.

De film heeft de diepgang van een redelijk spannende en ook wel onderhoudende televisiedetective. Misschien is dat ook wel de bedoeling van de regisseur, want aan de vormgeving heeft hij maar weinig aandacht besteed.

Diana Tjin-A Cheong