The Greatest (2009)

Regie: Shana Feste | 96 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Carey Mulligan, Aaron Johnson, Pierce Brosnan, Susan Sarandon, Johnny Simmons, Kevin Hagan, Amy Morton, Deirdre O’Connell, Miles Robbins, Cara Seymour, Ramsey Faragallah, Jennifer Ehle, Colby Minifie, Maryann Urbano, Zoë Kravitz, Portia, Michael Shannon, Dante E. Clark, Lindsay Beamish, John Boyd, Hannah Hodson, Miriam Cruz

Bennett Brewer (Aaron Johnson) zet midden op de weg zijn auto stil om zijn kersverse vriendin Rose (Carey Mulligan) te vertellen dat hij van haar houdt. Hij ontdekt al snel dat het niet verstandig is om zoiets ‘s avonds op een onverlichte weg te doen. Een botsing met een truck later is het hemelen voor Bennett, en zijn familie heeft het daar knap moeilijk mee. Op een dag staat Rose bij de Brewers op de stoep. Ze is zwanger van hun overleden zoon en zoekt een dak boven haar hoofd. Vader Allen (Pierce Brosnan) sluit Rose al snel in de armen, maar moeder Grace (Susan Sarandon) zit niet te wachten op de onverwachte huisgast en de baby in haar buik. “Alsof iemand je een puppy geeft als je hond net is overleden”, meent Grace. En bovendien: als Bennett Rose nooit had ontmoet, dan was het ongeluk niet gebeurd. De kloof tussen Grace en Rose lijkt onoverbrugbaar, maar het gedeelde verdriet zorgt voor toenadering.

Ondanks het zware thema en een paar emotionele uitschieters kabbelt ‘The Greatest’ kalmpjes voort tot een gehaast uitgewerkt en clichématig happy end. In de film passeren alle vormen en stadia van rouw de revue. Allen wil de draad zo snel mogelijk weer oppakken en staat daardoor niet open voor het verdriet van zijn vrouw. Grace probeert obsessief te achterhalen hoe Bennetts laatste minuten zijn verlopen. En Bennetts broer Ryan (Johnny Simmons), het zwarte schaap van de familie, kan het niet verkroppen dat Bennett door zijn ouders heilig is verklaard. Ondertussen probeert Rose informatie te verzamelen over het vriendje dat ze eigenlijk nog maar net kende. In flashbacks zien we hoe Rose en Bennett elkaar ontmoeten en verliefd worden. In deze warme, intieme scènes is ‘The Greatest’ op zijn best.

De rest van de film lijkt erop gericht om zoveel mogelijk stappen uit het handboek rouwverwerking af te vinken. Daarbij maakt debuterend regisseuse/scenarioschrijfster Shana Feste de fout om te veel te willen en onnodige zijpaden in te slaan. Zo maken we kennis met de ongeruste ex-maîtresse van Allen en een vriendin van Ryan die een familietragedie verzint om aandacht te krijgen. Het gevolg is een onevenwichtige film die ondanks een paar heftige scènes nooit zo pakkend is als hij had kunnen zijn. Brosnan en Sarandon trekken alle registers open en stuiteren van emotie naar emotie als ballen in een flipperkast, maar moeten het toch afleggen tegen de meer naturel spelende Mulligan, die met haar ontwapenende optreden de willekeurig aandoende rouwfragmenten aan elkaar lijmt. Al met al is ‘The Greatest’ geen slecht debuut, maar met meer focus en subtiliteit was hij een stuk beter uitgepakt.

Paula Koopmans