The Guillotines-Xue di zi (2012)

Regie: Wai-keung Lau | 115 minuten | actie, drama | Acteurs: Xiaoming Huang, Ethan Juan, Purba Rgyal, Tian Gao, Yi Wei Zhou, Boran Jing, Peng Guo, Yuchun Li, Yu Wang, Vivien Li

“Van de makers van ‘Infernal Affairs’,” staat op de hoes van ‘The Guillotines’. Het klopt dat regisseur Wai-keung Lau de veelgeprezen ‘Infernal Affairs’ trilogie heeft ingeblikt, maar deze productie heeft verdomd weinig raakvlakken met het geroemde gangsterepos. ‘The Guillotines’ is onversneden kung fu!

In ‘The Guillotines’ draait het om de gelijknamige moordbrigade. Keizer Yong Zheng heeft deze elitegroep opgezet om zijn tegenstanders in het geheim om te laten leggen. Als een andere keizer – Qian Long – de macht overneemt, wordt de moordbrigade minder relevant. De nieuwe heerser van het Chinese rijk heeft meer interesse in Westerse ideeën en technologieën.

Wai-keung Lau opent zijn film op een geweldige manier. De actiescènes zien er verbluffend uit. De choreografie is geweldig en de liefhebber van martial arts zal zijn of haar vingers erbij aflikken. Er is duidelijk veel aandacht aan deze knokpartij besteed en de adrenaline giert door je aderen. De kostuums, decors en belichting zijn uitstekend verzorgd en ook de soundtrack mag er wezen. So far so good! Heb je hier met een nieuwe klassieker te maken? Helaas niet. Na de flitsende beginscène zakt de film in. Wai-keung Lau wil meer aandacht aan de personages besteden, maar die nobele poging faalt.

‘The Guillotines’ heeft geen interessante personages en het melodrama ligt er te dik bovenop. De cast worstelt met het script en slaagt er niet in om de bordkartonnen personages enigszins uit te diepen. Pas tegen het einde van de film wordt er weer geknokt. De gevechten zien er oogstrelend uit en zijn opwindend in beeld gebracht. Het melodrama is echter oninteressant en veel te bombastisch.

Qua aankleding en special effects (de CGI is duidelijk zichtbaar, maar nooit storend) zien er verzorgd uit. Helaas is het verhaalverloop – en het gebrek aan een spanningsboog – dat niet. De kung fu fan en de liefhebber van kostuumfilms kan hier misschien wel wat mee, maar houd de fast forward knop maar bij de hand…

‘The Guillotines’ verschijnt in september 2013 op DVD en blu-ray (3D+2D).