The Gumball Rally (1976)

Regie: Charles Bail | 105 minuten | komedie | Acteurs: Michael Sarrazin, Norman Burton, Gary Busey, John Durren, Susan Flannery, Harvey Jason, Steven Keats, Tim McIntire, Joanne Nail, J. Pat O’Malley, Tricia O’Neil, Lázaro Pérez, Nicholas Pryor, Vaughn Taylor, Wally Taylor, Colleen Camp, Rod Colbin, Raul Julia

‘Kauwgomballen race’ luidt de Nederlandse vertaling van deze komische film. Een illegale race met als hoofdprijs eeuwige illegale roem en een gevulde kauwgomballenmachine.

Deze film zet de toon voor de latere ‘Cannonball Run’ films. Mooie auto’s, pure snelheid en grappige dialogen wisselen elkander in snel tempo af. Vooral wijlen Raul Julia als Franco Bertollini laat zich van zijn beste kant zien.

Alle deelnemers hebben een overeenkomende passie: snelheid, meer snelheid en nog veel meer snelheid. Regels zijn er niet, alleen het verzoek om de ‘burgers’ niet lastig te vallen. Ondanks tegenwerking door de autoriteiten is er maar een doel: zo snel mogelijk de finish bereiken ‘no matter what’.

Lekker achterover zitten met een zak chips bij de hand en vervolgens het racegeweld ondergaan is het advies. Laat de opgevoerde wagens zoals de Mercedes, Porsche, Ferrari, Cobra, Camaro en andere schitterende, aparte voertuigen flitsen over je netvlies. Geniet van die jonge Gary Busy in de rol van Gibson die op dat moment aan de vooravond van zijn carrière staat. Aanschouw Harvey Jason als de knettergekke motorrijder Lapchick the Mad Hungarian op zijn Kawasaki die met vallen en opstaan tracht de finish te bereiken. Bewonder Raul Julia als de extravagante, steenrijke Italiaanse playboy. Onderga de inventiviteit van sommige deelnemers in hun pogingen de autoriteiten een loer te draaien.

Dat hier en daar wat foutjes zijn gemaakt tijdens het filmen mag de pret niet drukken. Zo haalt Bertollini na een voor hem dringend oponthoud op simpele wijze met een ‘gewoon’ voertuig zijn Ferrari rijdende partner Smitty weer in. Dit in een race waar de snelheidsmeter zo veel mogelijk naar rechts wijst en snelheden van 200 a 300 kilometer per uur worden gehaald.

De rally is overigens een bestaande illegale race. Slechts met exclusieve voertuigen mag men deelnemen aan deze wedstrijd. Gezien de snelheden die tijdens de race worden gehaald zijn ongelukken onvermijdelijk. Zo sloeg in 2004 een deelnemer met zijn Dodge Viper over de kop. Resultaat waren zware verwondingen en een lang herstel. Er is ook een Nederlandse variant op dit evenement, namelijk de Quote Challenge. Ook hier geldt dat men zo snel mogelijk een grote afstand moet afleggen.

Regisseur, producer, acteur, schrijver en stuntman Charles Bail levert met ‘The Gumball Rally’ een komische film voor jong en oud af die, ondanks haar leeftijd, nog steeds leuk is om te kijken.

‘What’s behind me is not important’
Franco Bertollini