The Gunman (2015)

Regie: Pierre Morel | 115 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Idris Elba, Sean Penn, Javier Bardem, Mark Rylance Ray Winstone, Melina Matthews, Jorge Leon Martinez, Daniel Westwood, Jasmine Trinca, Blanca Star Olivera, Peter Franzén, Deborah Rosan, Sarah Moyle, Peter Brooke, Jd Roth-round, Leigh Holland, Elia Diaz, David Blakeley

Regisseur Pierre Morel blijft met ‘The Gunman’ in de stijl van zijn eerdere film ‘Taken’ (2008). Morels films moeten het doorgaans weliswaar niet van bijster originele of interessante verhaallijnen hebben maar weten toch een groot publiek aan te trekken dankzij de erg vakkundige en spannende actie die ze bevatten. ‘The Gunman’ vertelt het verhaal van Jim Terrier (Sean Penn), een ex-special forces agent die vrijwilligerswerk in Congo uitvoert als een vorm van zelfopgelegde boetedoening voor zijn lelijke verleden. Het graven van waterputten in arme dorpen blijkt toch niet voldoende om voor zijn fouten vergeven te worden en na een aanslag op zijn leven moet hij naar Londen vluchten. Dan begint een spannende klopjacht waarbij Terrier met zaken geconfronteerd wordt die hij liever achter zich gelaten had.

In het begin lijkt het nog alsof ‘The Gunman’ weer zo’n film is die de aanwezigheid van westerlingen in een crisisland als Congo verheerlijkt, maar Morel gaat de confrontatie met gruweldaden die door buitenlandse bedrijven verricht worden en de corruptie van zogezegd liefdadige ngo’s niet uit de weg, dat is dapper. Toch is hij er niet ver genoeg in gegaan, hoofdpersonage Jim Terrier wordt wel erg makkelijk vergeven voor de vreselijke dingen die hij in Congo als special agent aangericht heeft.

Spierbundel Sean Penn staat goed te acteren. Hij weet zijn ietwat vlak uitgeschreven personage toch met veel stijl te vertolken. Maar het is vreemd om Penn, die we kennen als een heel ander soort acteur en regisseur van vredelievende films zoals bijvoorbeeld ‘Into The Wild’ (2007), in deze Liam Neeson/Jason Statham-achtige rol te zien. Zijn tegenspeler, Javier Bardem, neemt weer zeer overtuigend de rol van slechterik op zich.

De plot is zwak. Net als dat bij ‘Taken’ het geval was, heeft het niet veel om het lijf. Het gaat alweer om een kat-en-muisspel met charismatische hoofdrolspelers en een dame in nood die gered moet worden. Maar Morel slaagt er heel goed in de spanning constant hoog te houden. ‘The Gunman’ kan niet afgeschreven worden als een slechte film. De coole look en het hoge adrenalinegehalte maken het een, hoewel voorspelbare en bij tijden iets te zoetsappige, spannende rit. Maar dit is de zoveelste in het rijtje actiefilms die naast entertainment niets toe te voegen hebben aan het filmlandschap. Niets aan deze film is innovatief of bijzonder. Voor een avondje hersenloze actie, waar iedereen zo nu en dan wel eens behoefte aan heeft, is ‘The Gunman’ zeer geschikt. Verwacht echter geen vuurwerk.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 26 maart 2015