The Guru (2002)

Regie: Daisy von Scherler Mayer | 94 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jimi Mistry, Heather Graham, Marisa Tomei, Michael McKean, Dash Mihok, Emil Marwa, Christine Baranski, Ronald Guttman, Malachy McCourt, Ajay Naidu, Anita Gillette, Pat McNamara, Dwight Ewell, Parul Shah, Omar Rahim

In ‘The Guru’, de zoveelste romantische komedie, draait alles om de in eerste instantie onmogelijke liefde tussen Ramu Gupta (Jimi Mistry) en Sharonna (Heather Graham). Ramu Gupta is een dansleraar uit India, die droomt van een filmcarrière in het beloofde land Amerika. Sharonna is een pornoster die de Amerikaanse droom in leven houdt. Het derde wiel aan de wagen is Lexi (Marisa Tomei) een vrouw die in spirituele krachten gelooft en denkt dat Ramu Gupta een goeroe is die voor haar is voorbestemd.

De film zou een crossover tussen Hollywood en Bollywood moeten worden, maar in werkelijkheid slaan de makers de plank volledig mis. Wat als een origineel uitgangspunt kan worden beschouwd, wordt vakkundig door cliché’s om zeep geholpen. Zo staat de film bol van stereotypen (Indiërs werken als taxichauffeur of ober) die niet leuk zijn en krijgen we flauwe, vooral seksistisch getinte grappen voorgeschoteld waar je slechts minzaam om kunt glimlachen. Een aantal sporadische rake one-liners maken geen goede film, maar verzachten de afgang enigszins.

Jimi Mistry haalt het maximale uit zijn minimale acteerervaring, maar dat blijkt niet voldoende. Heather Graham en Marisa Tomei hebben een behoorlijke curriculum vitae, maar hun acteerprestaties zijn hier van een bedenkelijk laag niveau. Het lijkt alsof zij weinig vertrouwen hebben in het script dat boven het hoofd lijkt gegroeid van regisseuse Daisy von Scherler Mayer.

Te veel scènes hangen als los zand aan elkaar en als kijker vraag je je met enige regelmaat af wat het nut is van zo’n scène is geweest. In het ergste geval is de scène zo absurd dat je elke logica ontgaat. Ook is de overgang tussen de filmshots niet altijd even logisch. Desondanks blijft het verloop van de film natuurlijk erg voorspelbaar en is het eigenlijk niets meer of minder dan een matige romantische komedie, waarin de geliefden elkaar ondanks alles toch vinden.

Lodi Meijer

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 3 oktober 2002