The Half Brother – Halvbroren (2012)

Regie: Per-Olav Sørensen | 440 minuten | drama | Acteurs: Nicolai Cleve Broch, Frank Kjosås, Mariann Hole, Marianne Nielsen, Oskar Sandven Lundevold, Vibeke Juel Bugge, Henrik Holm, Jon Øigarden, Ola G. Furuseth, Ghita Nørby, Janne Kokkin, Anne Ryg, Fridtjov Såheim

“There’s a sucker born every minute”, was een gevleugelde uitspraak van Phineas Taylor (kortweg PT) Barnum, die daarmee wilde zeggen dat er genoeg mensen zijn die zich graag voor de gek laten houden. In de negentiende eeuw was Barnum een van de grootste circusexpoitanten van de VS. Voor wie het niet weet; circussen waren in die tijd vooral rariteitenkabinetten, vol vrouwen met baarden, extreem lange of juist kleine mensen en andere opvallende verschijningen. In dat licht bezien is het niet raar dat de hoofdpersoon in de Noorse tv-serie ‘The Half Brother’(2012) naar deze Barnum vernoemd is. In die serie word je namelijk ook voor de gek gehouden. “Het is niet wat je ziet maar wat je wilt zien”, nog zo’n credo dat van toepassing is op deze bijzondere familiekroniek, die een op de vijf Noren acht weken lang aan de buis gekluisterd wist te houden.

Het verhaal wordt eind jaren tachtig verteld door Barnum Nilsen (Nicolai Cleve Broch), een auteur die de worstelingen uit zijn jeugd van zich af wil schrijven. Centraal hierin staat zijn oudere halfbroer Fred (Frank Kjosås), die al zo’n twintig jaar spoorloos is. Via flashbacks zien we dat hun moeder Vera (Mariann Hole) in 1945 door een onbekende man verkracht wordt – nota bene op bevrijdingsdag. Ze heeft haar belager nooit in zijn gezicht gezien, maar negen maanden later bevalt ze wel van zijn zoon, Fred. Ze voedt hem samen met haar moeder Boletta (Marianne Nielsen) en grootmoeder (Ghita Nørby)  op, tot ze op een dag de wat wereldvreemde Arnold Nilsen (Jon Øigarden) tegen het lijf loopt en met hem trouwt. Uit dat huwelijk wordt Barnum (als kind gespeeld door Oskar Sandven Lundevold) geboren. Waar Fred sterk en opstandig is en moeilijk leert, ontpopt de kleine en verlegen Barnum zich tot een heuse studiebol. Maar dat zijn niet de enige verschillen die de jongens uit elkaar drijven.

De vuistdikke roman ‘Halvbroren’ uit 2001, waar deze serie op gebaseerd is, werd geschreven door Lars Saabye Christensen en was een ware bestseller. Door ervoor te kiezen er een achtdelige serie van te maken en geen twee uur durende film, hebben de makers de ruimte om het verhaal zich volledig te laten ontplooien. Een verstandige keuze, zo blijkt, want hierdoor hoefden de absurdistische nevenpersonages en dito subplotjes niet geschrapt te worden en dat is een verrijking voor het verhaal. En dus maken we nader kennis met Arnold, die in zijn jonge jaren in een circus, precies zoals dat van PT Barnum, heeft gewerkt. Geen wonder dat hij zijn zoon met alle geweld Barnum wilde noemen! Het geeft ‘The Half Brother’ dezelfde prettige, mild-absurdistische sfeer als Tim Burtons ‘Big Fish’ (2003). Ook Barnums beste vriend Peder (Ola G. Furuseth) zorgt voor de nodige luchtige momentjes. En twee centrale personages gaan op een even merkwaardige als tragische manier dood, wat weer doet denken aan de Amerikaanse serie “Six Feet Under”. Maar de mysteries zijn nooit ver weg en blijven de kijker boeien. Zal Fred ooit ontdekken wie zijn vader is? En waarom verdwijnt hij zomaar uit Barnums leven?

‘The Half Brother’ is bovendien gezegend met een sterke cast, waarin vooral de jonge Oskar Sandven Lundevold opvalt. Des te merkwaardiger is het besluit van de makers om de rol van Fred niet door twee verschillende acteurs (een oudere en jongere) te laten spelen. Zeker als je bedenkt dat de make-up in de latere afleveringen – om personages ouder te laten lijken – een van de weinige zwakke punten aan deze serie is. Daarnaast kun je de kanttekening plaatsen dat niet alle ontwikkelingen even geloofwaardig zijn. Maar dat weegt echt niet op tegen het geweldige acteerwerk, de mooie ontknoping en het ingenieuze plot. Bovendien zijn ook de aankleding, de muziek en het veelal creatieve camerawerk – soms wat over de top, maar dat mag best – tot in de puntjes verzorgd. ‘The Half Brother’ is acht maal vijftig minuten optimaal kijkplezier!

‘The Half Brother’ verschijnt dinsdag 23 april 2013 op DVD.