The Hallow – The Woods (2015)

Regie: Corin Hardy | 97 minuten | horror | Acteurs: Joseph Mawle, Bojana Novakovic, Michael McElhatton, Michael Smiley, Gary Lydon, Stuart Graham, Conor Craig Stephens, Joss Wyre, Sean Tyrell, James Meryk, Billie Traynor, Alan Archbold, Luc Walsh, Gerard Flatherty

De bomendeskundige Adam Hitchens uit de Engelse metropool Londen reist met zijn vrouw en baby naar Ierland. Hij gaat daar een bosgebied onderzoeken dat op de rol staat om gekapt te worden, maar waarvan de plaatselijke bevolking beweert dat het heilige grond is. Zonder dat hij er erg in heeft, verstoort de onderzoeker met zijn werkzaamheden een hele horde sinistere boscreaturen. Helemaal in zijn eentje en grotendeels afgesloten van de buitenwereld moet Adam de strijd aanbinden met de demonische wezens. Zal het hem lukken om zijn gezin te beschermen tegen de duistere en allesvernietigende oerkrachten van de natuur?

Wat gelijk opvalt aan ‘The Hallow’ is de voor een horrorfilm geknipte filmlocatie. Een eenzaam huisje in een donker bos, gesitueerd in een afgelegen deel van Ierland waar menselijke zielen gering in aantal zijn. En de mensen die er wel wonen zien de komst van hoofdpersoon Adam en zijn jonge gezin niet echt zitten. Ze zijn vooral bang dat de onderzoeker de duistere creaturen uit het  bos wakker zal maken.

Een locatie die herinneringen oproept aan Sam Raimi’s klassieker ‘The Evil Dead’ en een brok aartsduistere Ierse mythologie vloeien in ‘The Hallow’ samen tot een uiterst genietbare horrorprent. Het begin is misschien nog wat traag en bedeesd, maar vanaf het moment dat Adam begint te ontdekken dat er iets niet in de haak is en de morbide verschijningen uit het woud hun opwachting maken, wint de film snel aan vaart en kwaliteit.

Opvallend genoeg haalt regisseur Corin Hardy ook een deel van zijn inspiratie uit de bestaande natuur. De boswezens maken namelijk gebruik van dezelfde tactiek als bepaalde schimmels uit het geslacht Cordyceps. Deze organismen zijn in staat om mieren te veranderen in zombies. Beestjes die zijn geïnfecteerd met de parasieten verliezen de controle over brein- en lichaamsfuncties, verlaten hun kolonie en klemmen zich uiteindelijk stevig vast aan een blad om te sterven. Na de dood van de mier leeft de schimmel nog een tijdje verder in het insectenlichaam. De sporen van de zwam groeien vervolgens in de vorm van een lange staak uit de mierenkop, wachtend op nieuwe mieren die kunnen dienen als gastheer.

Visueel ziet ‘The Hallow’ er prima uit. De locatie is fraai, de trolachtige wezens zijn vrij overtuigend gefabriceerd en er is veel aandacht besteed aan de gruweleffecten. Hoewel de film vooral inzet op psychologische horror, spat er ook geregeld wel wat bloed en pus van het scherm. Vooral mensen die moeite hebben met rooddoorbloede en ontstoken ogen of scherpe objecten die in de buurt van onze twee kijkorganen komen, zullen af en toe de neiging hebben om even weg te kijken. De delen van de film waarin de woudmonsters aanvallen zijn goed in beeld gebracht en worden meestal aangekondigd door de plotselinge aanwezigheid van lekker onsmakelijk ogende schimmels.

Ondanks dat ‘The Hallow’ qua vorm, thematiek en toonzetting herinneringen oproept aan ‘The Evil Dead’, haalt de film het niveau van dat manische en bijna onverbeterlijke horrorjuweeltje niet. Dat neemt niet weg dat, hoewel er natuurlijk originelere en betere horrorfilms zijn, deze Ierse productie best verfrissend is en de grauwe middelmaat moeiteloos ontstijgt. Zeker geschikt voor een avondje lekker griezelen, bij voorkeur op een stormachtige avond met de lichten gedempt.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 31 oktober 2015 (Halloween Horror Show)
DVD- en blu-ray-release: 23 februari 2016