The Handmaid’s Tale (1990)

Recensie The Handmaid's Tale CinemagazineRegie: Volker Schlöndorff | 109 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Natasha Richardson, Faye Dunaway, Aidan Quinn, Elizabeth McGovern, Victoria Tennant, Robert Duvall, Blanche Baker, Traci Lind, Zoey Wilson, Kathryn Doby, Reiner Schöne, Lucia Hartpeng, Karma Ibsen Riley, Lucile McIntyre, Gary Bullock, Allison Holmes

‘The Handmaid’s Tale’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Margaret Atwood uit 1985 en gaat over een wereld in de nabije toekomst. De mens wordt met uitsterven bedreigd doordat er steeds minder kinderen geboren worden. De weinige vrouwen die nog wel vruchtbaar zijn, worden opgeleid tot ‘handmaid’ en verdeeld over ‘commanders’ en hun vrouw. Hun enige taak is het baren van kinderen, waarvoor ze stelselmatig ritueel verkracht worden. De film vertelt het verhaal van Kate (Natasha Richardson) die als handmaid bij de commander (Robert Duvall) en zijn vrouw (Faye Dunaway) geplaatst wordt.

Deze film uit 1990 heeft een beperkte dvd-release gekregen in 2011, maar is in 2019, dankzij het succes van de tv-serie uit 2017 met Elisabeth Moss in de hoofdrol, opnieuw uitgebracht. Het is nu dan ook onmogelijk de twee verfilmingen niet met elkaar te vergelijken. Toch is dat geen eerlijke wedstrijd, want het grote minpunt aan de film is dat het soms te kort door de bocht is. Met een lengte van nog geen 2 uur moet de film veel achtergrond en diepgang uit het boek overslaan, waar de serie met 10 afleveringen van 50 minuten daar alle ruimte voor heeft.

Het is jammer dat sommige elementen in Schlöndorffs verfilming niet de ruimte krijgen, zoals het proces dat de handmaids doorlopen in Gilead voordat ze bij een commander geplaatst worden en de dynamiek die daardoor ontstaat. Ook het vormen van de onderlinge relaties tussen de handmaids voelt onnatuurlijk door gebrek aan tijd en ruimte. Het acteerwerk van Duvall en Dunaway als commander en zijn vrouw maken in dat opzicht een hoop goed, doordat zij op een indrukwekkende manier al in de eerste scènes de machtsverhoudingen haarfijn weten neer te zetten.

Met de serie in het achterhoofd waren de verwachtingen voor deze film, geregisseerd door Volker Schlöndorff (Gouden Palm winnaar voor zijn film ‘The Thin Drum’) met rollen voor Faye Dunaway (‘Network’) en Robert Duvall (‘The Godfather’), wellicht net wat te hoog. Toch weet Schlöndorff Atwoods dystopia op een geslaagde wijze neer te zetten, ook al blijkt het onhaalbaar om het boek goed te vertalen naar een film van slechts twee uur.

Julia van Berlo

DVD-release: 5 juni 2019