The Hangover (2009)

Regie: Todd Phillips | 100  minuten | komedie | Acteurs: Bradley Cooper, Heather Graham, Mike Tyson, Jeffrey Tambor, Ed Helms, Zach Galifianakis, Ken Jeong, Justin Bartha, Ian Anthony Dale, Rachael Harris, Matt Walsh, Bryan Callen, Rob Riggle, Gillian Vigman, Sasha Barrese, Mitch Holleman, Sondra Currie, James Martin Kelly, Casey Margolis, Andrew Astor, Nathalie Fay, Britt Barrett, Katerina Moutsatsou, Sammy Fine, Charlene Geisler, Heather Roop

Gebeurtenissen uit het verleden niet meer kunnen herinneren is vaak een bron van inspiratie voor film- en televisiemakers. Wanneer de oorzaak van deze instant dementie schuil ligt in overmatig alcoholgebruik leidt dit vrijwel altijd tot grappige scènes en fragmenten. Echter: grappig is niet het goede woord voor ‘The Hangover’, deze film is ronduit hilarisch!

’s Ochtends worden de heren Phil Wenneck (Bradley Cooper), Stu Price (Ed Helms) en Alan Garner (Zach Galifianakis) met een enorme kater wakker in hun hotelkamer in Las Vegas na het georganiseerde vrijgezellenfeest voor hun vriend en bruidegom in spe Doug (Justin Bartha). De kamer is één grote puinhoop en na enkele minuten zijn ze achter een aantal dingen gekomen. Er ligt een tijger in de badkamer, er zit een baby in de kast en toch wel het belangrijkste van allemaal: Doug is zoek. De rode draad van het verhaal is dan ook: wat is er gisteravond gebeurd, waar is Doug en zullen ze hem op tijd op zijn eigen bruiloft in LA kunnen krijgen?

Hoewel de verhaallijn niet bijster origineel is en doet denken aan een kruising tussen ‘What Happens in Vegas’ (2008) en ‘Dude, Where’s my Car?’ (2000), is deze film wél origineel in de uitvoering. ‘The Hangover’ is zó ontzettend grappig, dat als je voorgaande twee films bij elkaar optelt, deze het nog niet halen bij ‘The Hangover’. Het is een aaneenschakeling van grappen en hilarische situaties, de gehele film door. Wil bij sommige films de frequentie van het aantal grappen nog wel eens in negatief verband staan met de kwaliteit van de grappen, in deze film is dat niet het geval. Met name Alan, de maffe broer van de bruid die eigenlijk niet echt bevriend is met de andere heren maar wel meegaat naar Vegas, komt elke scène weer ontzettend droog uit de hoek. Alleen al zijn voorkomen tovert vaak een lach op je gezicht. Galifianakis speelde ook een rol in ‘What Happens in Vegas’; blijkbaar kon hij nog niet genoeg krijgen van deze stad, die op het witte doek een spektakel is om te zien.

De heren hebben overigens allemaal een duidelijke rol in de film. Phil is de pretty boy (voor de dames een extra reden om deze film te zien), Stu is het sulletje die onder de duim zit bij z’n vriendin en Alan is de grappige weirdo. Het einde van de film is standaard en voorspelbaar, echter de plot van de film (waar is Doug?) is wel redelijk verrassend.

Regisseur Todd Philips maakt graag komedies met als onderwerp mannenvriendschappen. ‘Road Trip’ (2000) en ‘Starsky & Hutch’ (2004) waren erg vermakelijke films, maar ‘The Hangover’ is veruit het grappigst in dit thema. Hoewel hij als medeschrijver van ‘Borat’ (2006) zijn talent voor komedie al ruimschoots heeft bewezen, zal menigeen blij verrast zijn met ‘The Hangover’. Waarschijnlijk een van de grappigste komedies van 2009.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 11 juni 2009