The Hangover Part III (2013)

Regie: Todd Phillips | 100 minuten | komedie | Acteurs: Bradley Cooper, Ed Helms, Zach Galifianiakis, Justin Bartha, Ken Jeong, John Goodman, Melissa McCarthy, Jeffrey Tambor, Heather Graham, Mike Epps, Sasha Barrese, Jamie Chung, Sondra Currie, Gillian Vigman, Oliver Cooper, Mike Vallely, Grant Homquist, Oscar Torre, Jonny Coyne

Van het derde en laatste deel uit ‘The Hangover’ reeks wilde regisseur Todd Phillips naar eigen zeggen een ‘truly epic finish’ maken. Nou, ga daar maar aan staan dan! De eerste twee delen uit deze zeer succesvolle reeks behoren, zeker financieel gezien, tot de meest succesvolle komedies ooit uitgebracht. Makkelijker gezegd dan gedaan om deze successen te overtreffen, maar met de comeback van alle bekende gezichten en daarnaast ook een terugkeer naar Las Vegas, waar het allemaal begon, lijken de ingrediënten voor een mooi slotakkoord aanwezig.

Zoals gezegd is de gehele ‘Wolfpack’ weer terug voor een laatste avontuur. ‘The Hangover Part III’ draait grotendeels om Alan (Zach Galifianakis). Als loser van het viertal is het hem nu op veertigjarige leeftijd nog steeds niet gelukt iets met zijn leven te doen. Nadat zijn vader overlijdt, besluiten zijn ‘vrienden’ dat het beter is om de bijna onhandelbare Alan in een kliniek te laten opnemen. Op weg daar naartoe wordt het viertal echter ontvoerd door ene Marshall (John Goodman), naar wie in het eerste deel vaag gehint is. Marshall blijkt nog een appeltje te schillen te hebben met Chow (Ken Jeong), die in de openingsscène van ‘The Hangover Part III’ in Shawshank-stijl uit een Thaise gevangenis ontsnapt. Geheel in lijn van de serie wordt Doug (Justin Bartha) ontvoerd door Marshall en zijn gang. Het is aan het drietal Alan, Stu (Ed Helms) en Phil (Bradley Cooper) om Mr. Chow te vinden en hiermee Doug te redden.

Leuk verhaal, maar waar zit dan het moment dat iedereen met een enorme kater en een zwart gat in het geheugen wakker wordt? Het teleurstellende antwoord hierop is dat dit moment er niet is (tenzij je de bonusscène na de aftiteling meetelt). Todd Phillips vond het niet nodig om het viertal wederom met een kater te laten ontwaken om er vervolgens achter te komen wat een ravage ze hebben aangericht. Deze gewaagde keuze zorgt er weliswaar voor dat ‘The Hangover Part III’ wezenlijk anders is dan de twee voorgangers (en toegegeven, de grootste kritiek op deel twee was dat het originaliteit ontbeerde), maar het haalt ook de hele essentie van de serie uit de film. Wat nu overblijft, is een bijna thrillerachtige verhaal waarin het drietal op zoek gaat naar Chow en hierbij erachter komt dat de gebeurtenissen uit het eerste deel veel meer gevolgen gehad hebben dan in eerste instantie vermoed werd.

Het grootste probleem van ‘The Hangover Part III’ is het chronische gebrek aan humor. Hoewel er voldoende pogingen toe gedaan worden en de mannen nog steeds in bizarre situaties verzeild raken, is de lol ver te zoeken. Reden hiervan is dat de film veel te gemakkelijk probeert te scoren door de rol van de populaire personages Alan en mister Chow te groot te maken. De grap van Alan die zich elke scène als zwakbegaafd persoon gedraagt, stoort meer en meer, tot het tenenkrommende aan toe. En Chow mag dan in een kleine rol zoals in ‘The Hangover’ wel briljant zijn, nu hij in dit deel een veel grotere rol heeft, beginnen zijn accent en de continue oneliners op de zenuwen te werken. Ook de verwijzingen naar het eerste deel voegen maar weinig toe. Blijkbaar zette de ontvoering van Black Doug (Mike Epps) door Chow een hele kettingreactie op gang met alle gevolgen van dien, maar het is veel te vergezocht om geloofwaardig dan wel interessant over te komen.

‘The Hangover Part III’ is dan ook een slotstuk geworden dat de serie onwaardig is. Waar deel twee ondanks zijn duidelijke gebreken in elk geval nog goed was voor een forse dosis humor, ontbreekt het in dit derde deel. Het heerlijke herkenbare van de vier jongens die door hun stommiteiten in de problemen raken, is eraf en bij vlagen voelt ‘The Hangover Part III’ zelfs als een B-film aan. Wanneer het verhaal eindelijk zijn climax met een aantal bizarre scènes in Caesars Palace bereikt, is het duidelijk dat dit verre van een ‘truly epic finish’ geworden is. ‘The Hangover Part III’ zorgt af en toe nog wel voor een lach, maar mocht je nostalgische herinneringen aan ‘The Hangover’ hebben, doe je er goed aan het origineel nog een keer te bekijken. Dit slotstuk laat je met een kater achter die in deze reeks nog niet vertoond is.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 30 mei 2013
DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2013