The Harder They Fall (2021)

Recensie The Harder They Fall CinemagazineRegie: Jeymes Samuel | 139 minuten | actie, drama, western | Acteurs: Chase Dillon, DeWanda Wise, Julio Cesar Cedillo, Jonathan Majors, Manny Rubio, Edi Gathegi, Damon Wayans Jr., Woody McClain, RJ Cyler, Danielle Deadwyler, Torrey B. Lawrence, Zazie Beetz

Met ‘The Harder They Fall’ levert regisseur Jeymes Samuel alles behalve een klassieke western af. Niet vaak zagen we zwarte cowboys, zwarte gangsters of zwarte sherrifs, terwijl die er wel degelijk waren – zo lezen we in een openingsstatement: “While the events of this story are fictional… These. People. Existed.” Samuel brengt ze samen in een originele film (duidelijk beïnvloed door regisseurs als Quentin Tarantino) onder leiding van een sterke cast met onder meer Jonathan Majors, Idris Elba en Regina King.

Nat Love (Majors) is als kind getuige van de moord op zijn ouders, koelbloedig neergeschoten aan de eettafel door outlaw Rufus Buck (Elba). Jaren later, wanneer Nat Love hoort dat Buck op vrije voeten komt, roept hij z’n gang bij elkaar om voor eens en altijd met hem af te rekenen. De plot van de film is verder vrij dun, maar doet wat het moet doen: het biedt ruimte voor de filmmaker om te spelen met het westerngenre, wat een verrassende en vermakelijke film oplevert.

De openingsscène spat van het scherm en zet meteen de toon voor een film vol wraak, shoot-outs en bloedspetters. Het ontbreekt de film niet aan waanzinnige wideshots die de klassieke western typeren, maar met Tarantino-achtige schietscènes en kleurrijke titels in beeld blijft ‘The Harder They Fall’ een dynamisch en energiek geheel. Dit wordt nog eens onderstreept door de gedurfde soundtrack dat hiphop afwisselt met gospel en jazz – muziekgenres die opvallend goed samengaan met dit filmgenre. Ook de cast is goed; Idris Elba is sterk en Jonathan Majors is overtuigend als wraakzuchtige outlaw. Dat de vrouwen in de film net zo stoer en afschrikwekkend zijn als hun mannelijke tegenspelers is verfrissend en het is heerlijk om Regina King, Danielle Deadwyler en DeWanda Wise zo te zien schitteren.

‘The Harder They Fall’ is weer eens wat anders en dat valt de filmmakers te prijzen. Een ideale film voor een avondje Netflix op de bank, waarbij je achterover kan leunen en prima vermaakt wordt.

Julia van Berlo

VOD-release: 3 november 2021 (Netflix)