The Hate U Give (2018)

The Hate U GiveRegie: George Tillman Jr. | 133 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Amandla Stenberg, Regina Hall, Russell Hornsby, Anthony Mackie, Issa Rae, Common, Algee Smith, Sabrina Carpenter, K.J. Apa, Dominique Fishback, Lamar Johnson, TJ Wright, Megan Lawless, Rhonda Johnson Dents, Tony Vaughn, Marcia Wright, AL Mitchell, Karan Kendrick, Javon Johnson

Pubers hebben het maar lastig. De druk op school, zowel die van de maatschappij zelf (zonder diploma ben je immers nergens) als medeleerlingen (je moet er wat voor over hebben om erbij te horen), is enorm en dan heb je ook nog ouders die bepaalde verwachtingen van je hebben. Starr Carter lijkt in ‘The Hate U Give’, de verfilming van de gelijknamige bestseller van Angie Thomas, een tiener zoals zovelen. Er is één verschil met haar klasgenoten, waardoor haar leven net wat ingewikkelder is: Starr woont in een arme, zwarte wijk (het fictieve Garden Heights), waar drugsbazen de dienst uit maken. Ze gaat weliswaar naar Williamson, een dure privéschool, waar voornamelijk blanke leeftijdsgenoten op zitten, maar haar leuke vriendje Chris en de paar goede vriendinnen die ze heeft, hebben geen idee van hoe het bij Starr in de buurt is, hoe hard Chris ook beweert dat hij geen kleur ziet. Het meisje zit in een voortdurende spagaat om haar twee werelden – die even belangrijk voor haar zijn – te combineren. Een ingrijpende gebeurtenis zet de verhoudingen op scherp.

Voor de kenners van het boek: ‘The Hate U Give’ is een redelijk getrouwe verfilming. De boodschap staat ook hier als een huis en het merendeel van het verhaal komt overeen. Natuurlijk zijn er personages en gebeurtenissen die de film niet gehaald hebben, maar voor de vaart van deze productie is dat een juiste keuze geweest. De cast is geweldig: de jonge Amandla Stenberg is erg krachtig in haar vertolking van Starr. Ze neemt de kijker moeiteloos mee in haar achtbaan van emoties en je kunt je ogen niet van haar afhouden. Ook de rest van de cast is indrukwekkend: met name Starrs filmouders Russell Hornsby en Regina Hall overtuigen. Je gunt elk kind zo’n lief, warm nest.

De film neemt zijn kijkers serieus, ook de jongere doelgroep, en geeft een duidelijk, schrijnend beeld van het leven van Afro-Amerikanen, die altijd, áltijd met de angst leven dat ze met politiegeweld te maken kunnen krijgen. ‘The Hate U Give’ is daadwerkelijk zo genuanceerd en gelaagd als je zou wensen dat ie is. Een hele fraaie film over identiteit, opkomen voor je principes en het besef dat deze broodnodige veranderingen niet door één generatie teweeggebracht kunnen worden. Essentiële filmkost.

Bioscooprelease: 24 januari 2019
Digital download-release: 6 mei 2019
VOD-release: 20 mei 2019