The Hating Game (2021)

Recensie The Hating Game CinemagazineRegie: Peter Hutchings | 102 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Lucy Hale, Austin Stowell, Damon Daunno, Sakina Jaffrey, Corbin Bernsen, Yasha Jackson, Sean Cullen, Nance Williamson, Shona Tucker, Brock Yurich, Robby Johnson

Dankzij een fusie tussen twee uitgevers zijn Lucy (Lucy Hale) en Joshua (Austin Stowell) directe collega’s geworden. Het is haat op het eerste gezicht. Werkelijk alles aan hem staat Lucy tegen; zijn ordelijkheid, het feit dat hij haar continue corrigeert, zijn voorspelbaarheid (aan de hand van zijn overhemd weet ze welke dag van de week het is). Maar er is een dunne lijn tussen haat en liefde, zo weet iedereen – en ook Lucy. Want als je zó’n hekel aan de ander hebt, dan verander je daar toch iets aan? Draai je bureau desnoods een kwartslag zodat je niet elke keer als je van je laptop opkijkt met de aanblik van je nemesis geconfronteerd wordt…

Maar nee, in ‘The Hating Game’, gebaseerd op de bestseller van Sally Thorne, zetten de twee collega’s geen enkele stap om de situatie te verbeteren. Ze blijven hatelijke opmerkingen naar elkaar maken. Ondertussen stromen de klachten over het gekibbel tussen de twee binnen op de HR-afdeling. Wanneer er een vacature komt voor managing director, waar zowel Lucy als Joshua goede kandidaten voor zijn, barst de strijd helemaal los. Maar als Lucy een erotische droom heeft, waarin Joshua een belangrijke rol speelt, gaat ze de gehate man ineens met andere ogen bekijken. En dan blijkt dat Joshua helemaal niet zo’n hekel aan haar heeft als Lucy dacht.

‘The Hating Game’ is een sprankelende, sexy romantische komedie, die doet terug denken aan de hoogtijdagen van de romkom. Lucy Hale en Austin Stowell zijn niet alleen erg aantrekkelijk, de chemie tussen de twee acteurs is voelbaar. Natuurlijk is de plot zo voorspelbaar als Josh’ kledingkeuze en de manier waarop Lucy haar lippenstift opbrengt, maar je blijft toch gissen naar de motivaties van de hoofdpersonages. Je wéét dat Lucy stiekem toch onder de indruk van haar knappe concurrent is, maar is zijn interesse in haar oprecht of doet hij dit puur en alleen om de baan te bemachtigen?

Hoewel het met de rom wel goed zit, valt de kom eigenlijk wat tegen. Er zitten een paar grappen in die totaal de plank missen, zoals die met de wereldvreemde hotelbediende en een overbodige paintballsequentie. Ook de seksistische baas van Josh heeft wat tenenkrommende opmerkingen – leuk bedoeld misschien, maar dat moet je humor zijn. In het overbevolkte genre steekt ‘The Hating Game’ er echter toch bovenuit, omdat je daadwerkelijk hoopt dat deze twee een happy end krijgen.

Bioscooprelease: 27 januari 2022
VOD-release: 10 februari 2022 (Prime Video)