The Heartbreak Kid (2007)

Regie: Peter Farrelly, Bobby Farrelly | 116 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Ben Stiller, Michelle Monaghan, Jerry Stiller, Malin Akerman, Carlos Mencia, Rob Corddry, Stephanie Courtney, Ali Hillis, Kathy Lamkin, Nicol Paone, Joel Bryant

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk heeft Ben Stiller weer een rol in een film van de regisseurs die hem zijn sterrenstatus bezorgden. De film waar het destijds om ging heet ‘There’s Something About Mary’ en de regisseurs zijn natuurlijk de Farrelly broertjes, wiens namen voor altijd onlosmakelijk verbonden zullen zijn met de beruchte haargelscène met Cameron Diaz. Vooral door hun hitfilm “Mary” ging het hard met de filmmakende broers. Iedereen begon hun puberale, maar aanstekelijke stijl van comedy te imiteren en van hunzelf werd verwacht dat ze de lat steeds een stukje hoger zouden leggen door steeds gewaagdere situaties te bedenken. Met als gevolg dat het verrassingselement van “Mary” weg was, en ze er zelf dus ook even genoeg van kregen. Nu zijn ze echter weer terug met een ouderwetse sekskomedie, die hopelijk de toeschouwer weer als vanouds weet te verbazen en te plezieren. Dit gebeurt gedeeltelijk.

‘The Heartbreak Kid’ heeft de Amerikaanse “R” rating gekregen, wat in feite betekent dat er puur op een volwassen publiek wordt gemikt. Dit kan op geweld duiden maar in het geval van de Farrelly broers betekent het natuurlijk dat er veel bloot en seks – of seksueel getinte humor – in de film zit. Vooral nieuwkomer Malin Akerman laat heel wat van zichzelf zien in ‘The Heartbreak Kid’. Schijnbaar zonder gevoel van schaamte zien we haar tamelijk explicitiet bezig in de meest uiteenlopende seksuele standjes, wat allemaal iets te avontuurlijk blijkt voor Ben Stillers personage Eddie.  Eddie was namelijk onder de veronderstelling dat hij een lief, rustig huisvrouwtje getroffen had, en nu blijkt dat hij een hyperactief, en niet al te snugger, nymfomaantje heeft gestrikt. Dat valt een beetje tegen, hoewel er misschien wel hele volksstammen met hem zouden willen ruilen. Eddie heeft echter veel meer gemeen met de gezellige, fris en fruitige Miranda (Monaghan), die hij op zijn huwelijksreis ontmoet. Beide vrouwen weten niet van elkaars bestaan af en dit probeert Eddie ook zo te houden, terwijl hij Miranda het hof maakt. Lastige situatie.  Het is een uitgangspunt dat al in veel films is gebruikt en dus tamelijk voorspelbaar. Verhaaltechnisch is de film dus niet zo verrassend als de Farrelly broers misschien hadden gehoopt. Dit geldt dan weer wel voor de seksscènes en de hoeveelheid naakt in de film. Verder is het een simpel, voortkabbelend filmpje, dat met name in de eerste helft nog wel wat charme en droge humor te bieden heeft. In dat gedeelte zijn er bijvoorbeeld veel scènes met Ben Stiller en zijn eigen vader Jerry Stiller (bij het grote publiek bekend als de vader van George Costanza uit ‘Seinfeld’) wat verschillende hilarische situaties oplevert. Één daarvan is een scène met vader en zoon in Eddie’s survivalwinkel, waar Lila (Akerman) “toevallig” ook aanwezig is. Eddie ziet haar nu voor de tweede keer, nadat hij, per ongeluk, in het bezit is gekomen van haar slipje -met David Bowie gezicht erop. Dit slipje blijkt Eddies vader in de winkel bij zich te hebben. En natuurlijk net op het moment dat Eddie dit uit de handen van zijn vader wil trekken, komt Lila aangelopen.

Vanaf het moment dat Eddie op huwelijksreis gaat wordt het allemaal wat extremer en bombastischer. Dit levert zeker wel enkele leuke scènes op, maar op een gegeven moment is de koek toch echt op en gaat het belegen verhaal de film parten spelen. Ook Stiller zelf opereert soms teveel op de automatische piloot. Hoewel hij nog steeds grappig is, komen de bizarre situaties en zijn reacties hierop toch vaak wat plichtmatig over. Gelukkig biedt Michelle Monaghan nog enige redding. Er is niets mis met Akermans vertolking, maar al snel is duidelijk hoe het zit met haar personage en is het gewoon wachten op de volgende over-de-top situatie waar ze in belandt. Monaghan biedt een aangenaam contrast hierop met haar nuchtere maar desalniettemin pittige verbeelding van Miranda. Het maakt niet uit in welke film Monaghan verschijnt – ‘Kiss Kiss Bang Bang’, ‘North Country’, ‘Mission: Impossible 3’- ze weet de boel altijd te verlevendigen en de film van een extra impuls te voorzien. Het is voor een groot deel aan deze spontane, goedlachse actrice te danken dat de film uiteindelijk toch nog vrij lang genietbaar blijft. Een film die geen hoogvlieger is of een tweede “Mary”. Een film waarbij er niet gesproken kan worden van de bliksem die voor een tweede keer op dezelfde plek inslaat vanwege de langverwachte reünie tussen de Farrelly broers en Ben Stiller. Zover gaat het helaas niet. Wat ‘The Heartbreak Kid’ wel is, is een redelijk acceptabele, maar ondanks het nieuwe jasje toch wat oubakken screwballkomedie, die door de interessante verzameling acteurs nog net overeind wordt gehouden.

Bioscooprelease: 17 oktober 2007