The Heat (2013)

Regie: Paul Feig | 117 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Sandra Bullock, Melissa McCarthy, Demian Bichir, Marlon Wayans, Michael Rapaport, Jane Curtin, Spoken Reasons, Dan Bakkedahl, Taran Killam, Michael McDonald, Thomas F. Wilson, Peter Weireter, John Ross Bowie

De rol van FBI-agente is Sandra Bullock niet geheel onbekend. In ‘Miss Congeniality’ (uit 2000) deed zij voor volk en vaderland undercover mee aan de Miss United States-verkiezing, en vijf jaar later verscheen er een sequel van de film. In haar nieuwste film, ‘The Heat’,  mag Bullock wederom met een FBI-badge zwaaien.

Bullock kruipt deze keer in de huid van de keurige agente Sarah Ashburn, die de kat van de buren als enige gezelschap heeft en vanwege haar betweterige houding niet erg geliefd is bij haar collega’s. Ondanks haar tekortkomingen wat betreft samenwerken, geeft Ashburns werkgever haar een kans: als Ashburn een drugsbaron weet op te sporen, maakt zij kans op de promotie waar ze op hoopt.

In plaats van de niet-verhullende bikini’s en hoge hakken (niet erg handig als je een aanslag moet voorkomen) waar ze in ‘Miss Congeniality’ mee te maken kreeg, vormt in ‘The Heat’ de partner met wie Bullocks personage moet samenwerken de grootste uitdaging. De streetwise detective Shannon Mullins (Melissa McCarthy) heeft lak aan sociale conventies en ‘fucking’ als favoriet bijvoeglijk naamwoord. “I’ve spent the last thirty minutes thinking of different ways to kill you”, deelt Mullins Asburn mee tijdens hun eerste officiële ontmoeting.  De toon is gezet.
Al bekvechtend bijten de twee zich vast in de zaak, om erachter te komen dat ze elkaar tijdens hun criminelenklopjacht toch wel kunnen gebruiken.

Regisseur Paul Feig en Melissa McCarthy werkten al eerder samen aan de film ‘Bridesmaids’ (2011). Na een paar pagina’s van het script van ‘The Heat’ te hebben gelezen, was de keuze om McCarthy als Mullins te casten volgens Feig al snel gemaakt: “The script, which was already hilarious, got ten times funnier when I read it while imagining Melissa as Mullins.” En gelijk had hij: Bullock is leuk als Ashburn, maar McCarthy steelt de show met haar komische timing, improvisaties en interactie met ieder personage waarmee ze te maken krijgt. De twee hoofdrolspeelster zijn goed op elkaar ingespeeld en dragen het middelmatige verhaal  (dat vagelijk aan een rauwere versie van ‘Miss Congeniality 2’ doet denken) naar een hoger plan.

Het aantal verrassende momenten in ‘The Heat’ is op één hand te tellen. Want zullen er nu echt velen zijn die zich tijdens het kijken oprecht afvragen of Ashburn en Mullins een hekel aan elkaar blijven houden, en betwijfelen dat zij samen de zaak tot een enigszins respectabel einde kunnen brengen? De plot is dan ook niet de reden om ‘The Heat’ te gaan zien. Het duo Bullock-McCarthy is dat echter wél.

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 1 augustus 2013
VOD-release: 11 december 2013