The High Note (2020)

Recensie The High Note CinemagazineRegie: Nisha Ganatra | 108 minuten | drama, muziek | Acteurs: Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross, Kelvin Harrison Jr., Bill Pullman, Zoe Chao, June Diane Raphael, Eugene Cordero, Marc Evan Jackson, Eddie Izzard, Ice Cube, Jonathan Freeman, Parvesh Cheena, Bianca Lopez

De appel valt doorgaans niet ver van de boom. Als je een beroemde vader of moeder hebt, dan is de kans aannemelijk dat je zelf ook in de showbizz belandt. Neem nou de muziekfilm ‘The High Note’ (2020) van Nisha Ganatra; de twee hoofdrolspeelsters hebben allebei bekende ouders. Tracee Ellis Ross is de dochter van souldiva Diana Ross uit haar eerste huwelijk (met platenbons Robert Ellis Ross) en kan net als haar moeder zelf ook een aardig robbertje zingen en acteren. Haar tegenspeelster Dakota Johnson is de dochter van acteurs Melanie Griffith en Don Johnson en de kleindochter van Tippi ‘The Birds’ Hedren. Haar stiefvader is Antonio Banderas. Als je als kleuter al rondhuppelt op filmsets en in muziekstudio’s, dan is het natuurlijk niet vreemd dat je daar ook als je ouder bent vaak te vinden bent. Al heeft Johnson in interviews toegegeven het confronterend te vinden als haar moeder op de set intiem werd met een tegenspeler. “Ook herinner ik me een scène waarin een acteur mijn moeder een klap in het gezicht gaf. Ik ging door het lint! Daar kon ik totaal niet mee omgaan.” Ook het besef publiek bezit te zijn, vond ze lastig. “En dan waren filmsterren vroeger nog alleen maar zichtbaar als ze op de rode loper liepen. Tegenwoordig worden we te pas en te onpas gefotografeerd en op internet geslingerd.” Desondanks koos Johnson net als haar ouders en grootouders voor een carrière als acteur. Want zeg nou zelf; wat moet je anders als je opgroeit in Hollywood?

In ‘The High Note’ speelt Tracee Ellis Ross een muziekdiva van de statuur van haar moeder in haar hoogtijdagen. Deze Grace Davis is een fantastische zangeres, professioneel en legendarisch, maar ook veeleisend en bij vlagen onuitstaanbaar. Hoewel ze al tijden geen nieuw materiaal meer heeft uitgebracht, blijft ze rondtoeren door de VS en omdat haar ‘oude’ nummers nog altijd als een huis staan trekt ze nog steeds volle zalen. Haar trouwe persoonlijk assistente Maggie (Dakota Johnson) laat ze overal voor opdraven en allerhande klusjes opknappen. Jack Robertson (Ice Cube), de manager van Grace, is van mening dat zijn protégé haar beste tijd heeft gehad en wil haar overhalen een lucratieve ‘residency deal’ te sluiten in Las Vegas. Maggie droomt ondertussen van een carrière als muziekproducer en werkt in het geheim aan een live album van Grace Davis. In een supermarkt loopt ze de jonge David (Kelvin Harrison Jr.) tegen het lijf, die een getalenteerd muzikant blijkt te zijn. Maggie ziet grote potentie in de jongen en bluft dat ze professioneel muziekproducer is en hem aan zijn ‘big break’ kan helpen. Dat leugentje komt natuurlijk een keer uit. Bovendien blijkt het voor Maggie lastig om haar eigen ambities te combineren met haar taak als assistente van Grace. Maggie heeft allicht de beste bedoelingen als ze haar probeert over te halen om te breken met haar platenmaatschappij (zodat ze eindelijk nieuw werk kan uitbrengen), maar Grace weet als geen ander hoe lastig het is om staande te blijven in de keiharde muziekindustrie. Zeker op haar leeftijd.

Muziekfilms als deze volgen vaak een platgetreden pad van ontwikkelingen en ‘The High Note’ is daar geen uitzondering op. De regisseur van de film, Nisha Ganatra, maakte vorig jaar indruk met ‘Late Night’ (2019), een satirisch drama over het wel en wee achter de schermen van een talkshow. Waar die film gedragen werd door een sterk script van multitalent Mindy Kaling (en een overtuigende hoofdrol van de altijd fantastische Emma Thompson), moet ‘The High Note’ het doen met de onervaren Flora Greeson als scenarioschrijver. Het gevolg is een minder origineel verhaal rond het thema ‘volg je droom’, dat tegen het einde behoorlijk uit de bocht vliegt doordat het té graag zijn publiek wil pleasen. Wél sterk is het acteerwerk, met name van Tracee Ellis Ross, die niet alleen de kans om te laten zien dat ze van vele markten thuis is met beide handen aangrijpt, maar ook overtuigt als de excentrieke en veeleisende superster die volledig beslag legt op die arme Maggie. Zij draagt deze film met verve en weet de mindere punten op stijlvolle wijze te verdoezelen met humor, charme en talent. Johnson is degelijk, maar niet meer dan dat. In de bijrollen zien we naast Harrison en Ice Cube ook onder anderen Bill Pullman als Maggie’s DJ’ende vader Max, Eddie Izzard, muziekproducer/DJ Diplo en – leuk detail – Johnsons moeder Melanie Griffith. Groot pluspunt aan deze film is de soundtrack, met geweldige tracks van soulgrootheden als Aretha Franklin, Sam Cooke en Donny Hathaway. Ross zingt zelf het liedje ‘Love Myself’, dat als single werd uitgebracht in de VS.

Ondanks de wat al te dik opgelegde ‘volg je droom’-boodschap en een al te nadrukkelijke drang om te behagen, kijkt ‘The High Note’ prettig weg. Dat is vooral te danken aan de ijzersterke Tracee Ellis Ross, die zich als een vis in het water voelt in een film waarin ze al haar talenten tot uiting kan laten komen.

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 18 juni 2020
DVD-release: 11 november 2020