The Highwaymen (2019)

Recensie The Highwaymen CinemagazineRegie: John Lee Hancock | 132 minuten | biografie, misdaad | Acteurs: Kevin Costner, Woody Harrelson, Kathy Bates, John Carroll Lynch, Thomas Mann, Dean Denton, Kim Dickens, William Sadler, W. Earl Brown

De misdaadcarrière van het beruchte duo Bonnie en Clyde was kort maar krachtig. Tussen 1930 en 1934 overvielen ze banken, schoten agenten dood en cultiveerden hun bestaan als romantische Robin Hoods. Vooral dat laatste zorgde ervoor dat hun naam, ondanks al die dode agenten, in de decennia erna alleen maar aan populariteit won. Zeker in de jaren 60, de tijd van vrijheidslievende en antiautoritaire hippies. Het leverde films op, heldhaftige ballades en een complete bibliotheek aan boeken.

Bijna een eeuw later wordt het ook eens tijd om de andere kant van het verhaal te tonen, dat van de autoriteiten. In het Amerikaanse misdaaddrama ‘The Highwaymen’ volgen we twee uitgerangeerde Texas Rangers in hun queeste om de bende van Bonnie en Clyde uit te schakelen. Daarbij worden Bonnie en Clyde nu eens niet voorgesteld als ruig liefdeskoppel maar als ontspoorde psychopaten die onschuldige mensen om zeep brengen.

Het levert een film op die qua verhaal en toon doet denken aan het latere werk van Clint Eastwood én aan diens klassieke western ‘Unforgiven’. Ook in die film gingen twee oudgedienden op pad in naam van de rechtvaardigheid, ook in die film wordt afgerekend met dubieuze mythes. In ‘The Highwaymen’ wordt niet alleen de mythe van Bonnie en Clyde om zeep geholpen, maar ook die van de dappere Texas Rangers.

Ondanks dat het waargebeurde verhaal geen verrassingen kent, heeft de film genoeg te bieden. Op de eerste plaats het decor. Amerika in de jaren 30 was de tijd van de grote depressie, waarin hele families uit het zuiden van de VS op pad gingen op zoek naar een beter bestaan. Die periode heeft iets bijbels, wat ook terugkomt in boeken als ‘The Grapes of Wrath’ en series als ‘Carnivàle’. Ook in ‘The Highwaymen’ zien we de migranten, de droogte, de armoe en de hopeloosheid. En juist die vreselijke omstandigheden zorgden ervoor dat Bonnie en Clyde een soort helden werden in een tijd van crisis.

Dit alles levert een mooi misdaaddrama op, met oudgedienden Kevin Coster en Woody Harrelson in de belangrijkste rollen. De film heeft een passend laag tempo, een lekker strakke fotografie, kent wat aardige humor (ook a la Clint) en doet verder alles wat je van hem verwacht. Prima film in het genre, met als enig minpunt dat dit genre intussen zelf wat belegen is geworden.