The Hit List (2011)

Regie: William Kaufman | 86 minuten | actie, thriller | Acteurs: Cuba Gooding Jr., Cole Hauser, Jonathan Lapaglia, Ginny Weirick, David Andriole, Drew Waters, Sean Cook, J.P. O’Shaunessy, Matthew Beckham, Brandon O’Neill

Wat zou je doen als je op een avond aan tafel zit met een professionele huurmoordenaar en hij geeft je de kans om vijf namen op te schrijven van mensen die je liever wat minder levend zou zien? Komen er dan al wat exen, werkgevers en schoonouders in gedachten langs? En wanneer blijkt dat deze mensen ook echt in de rouwadvertenties opduiken, zou je hem dan tegen houden of zijn gang laten gaan?

Tot zover het idee achter ‘The Hit List’, het sterverhikel voor Cuba Gooding Jr waarin met een hoop explosies en schietpartijen dit gegeven wordt uitgewerkt. Gooding Jr speelt hierin de voorgenoemde killer, terwijl Cole Hauser de wandelende boksbal Allan Campbell speelt. Ziet u, Campbell heeft net de slechtste dag van zijn leven achter de rug. Hij is een promotie misgelopen waarop hij gerekend had om zijn gokschulden af te betalen, heeft een blauw oog opgelopen toen zijn schuldeisers hem aan zijn betalingstermijn kwamen herinneren en treft nota bene ook z’n vriendin in bed aan met zijn beste vriend. Logisch dus dat hij wel wat namen kan bedenken om op zijn ‘hit list’ te zetten. Waar hij alleen niet op had gerekend was dat degene met wie hij dit dronken plan besprak ook echt zijn gang zou gaan, waardoor al vlug Allans baas met een paar extra ventilatiegaten wordt terug gevonden. Vanaf dat moment moet Allan gaan bedenken of hij wraakzuchtig genoeg is om moordenaar Jonas de klus te laten klaren, want niemand minder dan zijn eigen ontrouwe vriendinnetje staat bovenaan het lijstje!

Is dat spannend? Niet echt. ‘The Hit List’ begint namelijk alleraardigst door zich in eerste instantie te richten op het psychologische spelletje dat Jonas met Allan speelt. Hij probeert Allan ervan te overtuigen voor zichzelf op te komen en hem met grof geweld te stoppen. Voor Allan, die nog nooit van zijn leven ook maar een verkeersboete heeft gekregen, echter een schier onmogelijke opgave. Hierdoor ontstaat er een interessante wisselwerking, waarbij Allan tegelijkertijd in de rol van slachtoffer en medeplichtige wordt geduwd. Gooding Jr weet daarbij vrij goed de rol van manipulatieve koele kikker neer te zetten, die zonder enige vorm van berouw zijn slachtoffers maakt. Een waardige tegenstander voor de empathische Allan.

Waar het vervolgens echter misloopt, is dat de inspiratie schijnbaar op was bij de schrijvers en dat ‘The Hit List’ vervalt in een ordinair knalspektakel. Vanaf dat moment weet je dat de film zijn voorspelbare einde nadert en dat er niets interessants meer gaat gebeuren. Het is tegen die tijd dat de flash-backs naar het oorspronkelijke dronken gesprek tussen Jonas en Allan ook gaan irriteren. Kaufman schat zijn publiek schijnbaar niet al te hoog in, want ieder detail wordt voorgekauwd. Wellicht dat daarmee ook het wild-west einde van de film wordt verklaard? Bovendien zorgt deze wending ervoor dat het verhaal ongeloofwaardig wordt. Het waarom hier verklappen zou weer zonde zijn, maar laten we het erop houden dat Jonas wel een heel abrupte carrièreswitch maakt. De toch al vlakke karakters worden hierdoor nog meer een karikatuur en dat doet de film definitief de das om. ‘The Hit List’ is daarmee een losse flodder. Een hoop kabaal, maar uiteindelijk weinig indrukwekkend.

Sander Colin