The Hollow Point (2016)

Recensie The Hollow Point CinemagazineRegie: Gonzalo López-Gallego | 97 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Patrick Wilson, Lynn Collins, Ian McShane, John Leguizamo, Jim Belushi, Heather Beers, Michael Flynn, Derek Boone, David Fernandez Jr., Nathan Stevens, David H. Stevens, Karli Hall, Craig Clyde, Yolande Wood

Een oude sheriff (Ian McShane) wordt naar een stadje aan de grens met Mexico gebracht. Het plaatsje blijkt al snel het toneel te zijn van een drugsdeal tussen Mexicaanse drugskartels. De sheriff van het stadje (Patrick Wilson) moet samenwerken met zijn voorganger om de bron van de deal te onderzoeken en een mysterieuze huurmoordenaar van een van de kartels te stoppen. Een lastige en gevaarlijke taak, die gelijk blijkt te staan aan flirten met een gewelddadige dood.

De cast die de revue passeert in ‘The Hollow Point’ belooft veel goeds, getuige de aanwezigheid van gelauwerde acteurs als Ian McShane, John Leguizamo, Patrick Wilson en Jim Belushi. Ondanks die prima line-up, is ‘The Hollow Point’ zeker geen memorabel stukje filmkunst. Dat heeft vooral te maken met het gebrek aan een overkoepelende visie. De film bevat best een aantal aardige scènes, punchlines en oneliners, maar die staan grotendeels op zichzelf en maken geen onderdeel uit van een degelijk of meeslepend narratief dat de boel bij elkaar houdt. De film is niet gespeend van gewelddadige ontmoetingen tussen de hoofdprotagonisten, maar die confrontaties verlopen vaak onlogisch of hebben opmerkelijk weinig gevolgen voor de vertelling als geheel. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarin de hand van sheriff Wallace (Wilson) wordt afgehakt met een machete.

Ook de karakters in deze rolprent blijven vlak en komen, op de door Ian McShane vertolkte oud-sheriff Leland na, niet echt uit de verf. Zonde, want zeker de geheimzinnige huurmoordenaar Atticus (John Leguizamo) had met een beter script en een meer evenwichtige regie best een intrigerend filmpersonage kunnen worden. Thematisch heeft ‘The Hollow Point’ raakvlakken met films als ‘Sicario’ en ‘No Country for Old Men’. De urgentie en duiding die zo duidelijk doorschijnt in ‘Sicario’, namelijk de wetenschap dat de strijd tussen de autoriteiten en Mexicaanse drugskartels een smerige, ronduit gruwelijke oorlog is en de drugshandelaren berekenende, louter op winstmaximalisatie beluste criminelen zijn, ontbreekt in ‘The Hollow Point’ volledig. De strijd tussen criminelen en wetshandhavers is hier eerder een vaag en ongedefinieerd schimmenspel. Het speelt zich af op stoffige landweggetjes en wordt uitgevochten middels klassieke standoffs die doen denken aan de vervlogen tijden van het Wilde Westen. Die aanpak roept herinneringen op aan de neo-noirstijl van ‘No Country for Old Men’. Maar de beklemmende, bijwijlen hallucinante sfeer en meesterlijke cinematografie die zo typerend waren voor dit meesterwerk van de gebroeders Coen, worden in ‘The Hollow Point’ zelden of nooit geëvenaard.

‘The Hollow Point’ heeft wel zijn momenten, maar vergeet helaas dat een goede film meer is dan alleen de som der delen. Een paar excellente scènes staan nog niet garant voor een boeiende vertelling die kijkers van begin tot eind in haar greep houdt. Het helpt ook niet dat ‘The Hollow Point’ zowel stilistisch als inhoudelijk sterk aanleunt tegen een veel betere film als ‘No Country for Old Men’. Wat overblijft is een middelmatige actiethriller die de meeste filmharten niet sneller zal doen kloppen.

Frank Heinen

VOD-release: 16 december 2016
DVD-release: 19 januari 2017