The Home Song Stories (2007)

Regie: Tony Ayres | 103 minuten | drama | Acteurs: Joan Chen, Yuwu Qi, Joel Lok, Irene Chen, Steven Vidler, Kerry Walker, Gabrielle Chan, Ivy Mak, Pearl Tan, Haven Tso, Annette Shun Wah

In het nachtclub leven van Shanghai in de jaren zestig is zangeres Rose Hong (Joan Chen) geliefd onder de westerse manschappen. Als alleenstaande moeder van twee jonge kinderen accepteert ze het aanzoek van marineofficier Bill (Steven Vidler) om hem te volgen naar Melbourne. Maar na zeven dagen roept de plicht en Rose voelt zich in de steek gelaten door Bill waarna ze onrustig wordt en abrupt het huis verlaat met haar kinderen en de uit Shanghai meegebrachte bezittingen. Ze reist naar Sydney en heeft een reeks relaties met mannen die door haar kinderen ‘oom’ genoemd worden. Na zeven jaar keert ze moe en berooid terug bij Bill die Rose en haar kinderen dolgraag terugneemt.

Intussen heeft echter ook Norma (Kerry Walker), de moeder van Bill, haar intrek genomen. Zij moet niets hebben van Rose noch van haar kinderen May (Irene Chen) en Tom (Joel Lok). Bill wordt weer voor werk opgeroepen en er ontstaat een machtsstrijd tussen Rose en Norma die eindigt als Rose er met de veel jongere nieuwe ‘oom’ Joe (Yuwu Qi) vandoor gaat. De relatie tussen Joe en Rose is liefdevol, maar kent de nodige spanningen door geldgebrek en het feit dat Joe illegaal in Australië verblijft. Het wordt er niet beter op als Joe laat blijken dat hij de opgroeiende May net zo mooi vindt worden als haar moeder en May op haar beurt niet ongevoelig blijkt voor zijn bewondering.

Niets is gemakkelijker dan Rose als ontaarde moeder te bestempelen en te gruwelen van de dingen die ze haar kinderen aandoet, zoals het eindeloze gesleep van het ene huis naar het andere en de constant veranderende omstandigheden waaraan ze hen onderwerpt. Maar Tony Ayres veroordeelt haar niet door alleen haar in het oog springende zwakheden te laten zien, maar ook haar wanhopige, onvermijdelijk tot mislukken gedoemde pogingen om haar kinderen juist een beter leven te bezorgen dan zijzelf heeft gehad. Dat haar tragische verhaal wordt verteld door Tom die intussen schrijver is geworden, vormt dat onmisbare filter van mededogen en liefde van het kind voor de falende ouder waardoor het verhaal ontroert in plaats van afstoot.

De acteerprestatie van Joan Chen is bewonderenswaardig, net als die van de andere acteurs, maar van Joel Lok mag in de toekomst veel verwacht worden. Zwijgend, maar met veelzeggende blikken ziet hij de ene oom na de andere komen en gaan en heeft hij veel sneller dan zijn moeder de ontluikende liefde tussen Joe en May door. De verontrusting die deze ontdekking tot gevolg heeft, vertolkt hij werkelijk ongelooflijk subtiel. Ook in de erg geestige droomsequenties waarin hij de problemen van overdag desnoods via martial arts oplost etaleert hij een komisch en dramatisch talent.

De film is ondanks de thematiek van de Chinese diaspora en de daarmee samenhangende problemen eerder een film over een door het leven beschadigde vrouw die zich met moeite staande weet te houden en over haar kinderen die over een ongelooflijke veerkracht beschikken en ondanks alles van hun moeder houden. Soms vliegt het ontroerende verhaal uit de bocht, maar daar staat meer dan voldoende tegenover.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 14 augustus 2008