The Honeymooners (2005)

Regie: John Schultz | 96 minuten | komedie | Acteurs: Cedric the Entertainer, Mike Epps, Gabrielle Union, Regina Hall, Eric Stoltz, Jon Polito, John Leguizamo, Carol Woods, Ajay Naidu, Arnell Powell, Leticia Castillo, Chuy Bravo, Doreen Keogh, Camille Donegan, Joanna Dickens, Kim Chan, Anne Pitoniak, Lenny Venito, Bernard Deegan, Tom Lawrence, Kevin Corrigan, Dana Lee

‘The Honeymooners’ was een immens populaire comedyshow die midden jaren vijftig slechts één seizoen liep. Daarna kwam de serie echter elk decennium terug. In de jaren zestig werd het uitgezonden als onderdeel van de Jackie Gleason show, en in de jaren zeventig kwamen er een aantal specials. In de jaren tachtig tenslotte werden ’teruggevonden’ shows opnieuw bewerkt en uitgezonden. Jackie Gleason speelde de rol van Ralph Kramden, buschauffeur in New York en getrouwd met Alice. Hij was altijd op zoek naar manieren om snel rijk te worden.. De plot van de serie was elke aflevering hetzelfde. Het plan mislukte, Alice en Ralph kregen ruzie, beste vriend en buurman Ed Norton (een rol van Art Carney) hielp een handje, en op het eind bleef alles bij het oude: Alice en Ralph waren weer verliefd en ze bleven maar wonen in dat oude, verwaarloosde, appartement. De serie ‘The Honeymooners’ heeft veel invloed gehad op sitcoms die daarna volgden, maar heeft vooral model gestaan voor nóg een populaire tv-serie, namelijk ‘The Flintstones’!

Tijd voor een remake dus, moeten ze in Hollywood hebben gedacht, en die kwam er. De film werd in de zomer van 2005 uitgebracht in de Amerikaanse bioscopen, en door het publiek extreem slecht ontvangen. De film staat zelfs op de negende plaats in de beruchte bottom 100 op imdb.com en de kritieken zijn niet van de lucht. Verdient de film het om zo neergesabeld te worden? Eigenlijk niet. Toegegeven, voor een komedie valt er weinig te (schater)lachen, de situaties waarin Ralph (Cedric the Entertainer) en Edward (Mike Epps) zich in bevinden zijn té vergezocht en slapstickachtig om een lach aan de kijker te ontlokken, maar onderhoudend is de film toch wel. Dat de film een happy end krijgt, staat vooraf al vast, maar op welke manier Ralph het benodigde geld toch bij elkaar krijgt, is van te voren niet bekend en daarom blijf je geboeid kijken. Gabrielle Union is een charmante actrice, die overtuigt in haar rol van Alice, de wanhopige vrouw van Ralph. Ze wil niets liever dan dat haar man nu eens van het spaargeld afblijft, zodat ze een leuke woning kunnen kopen. Buurvrouw/vriendin/collega Trixie, een rol van Regina Hall, staat haar bij en krijgt het af en toe voor elkaar de kijkers te laten glimlachen. Een normaal denkend mens ziet wel in dat de manieren waarop Ralph rijk probeert te worden niet zullen werken, maar af en toe heeft hij een plan dat misschien toch wel zou kunnen werken, des te triester is het als dat dan toch niet lukt.

De leukste rollen zijn echter weggelegd voor Mike Epps en John Leguizamo. De eerste steelt niet de show van Cedric the Entertainer, maar fungeert prima als sidekick. Als hij dan screentime krijgt, is het zeker niet slecht wat hij laat zien. John Leguizamo, een tot nu toe ondergewaardeerde acteur (briljant in ‘Carlito’s Way en ‘Moulin Rouge!’), speelt Dodge, een hondentrainer, en weet met zijn natuurlijke charisma een leuk karakter neer te zetten, die zowel weerzin als sympathie op weet te wekken.

De acteurs in de oorspronkelijke serie waren blank, de acteurs in deze remake zwart, en dat heeft een hoop discussie onder filmliefhebbers veroorzaakt. De makers werd politieke correctheid verweten, maar ook stuntcasting. Dit zal echter ook een reden geweest zijn waarom het publiek de film zo slecht beoordeelde. Wat ook meespeelt is de verheerlijking van de oorspronkelijke serie. Series die slechts heel kort lopen, worden als ze goed zijn vaak de hemel in geprezen, tot in lengte van dagen. Kijk maar naar ‘Fawlty Towers’ (overigens geheel terecht uitgeroepen als beste Britse tv-show ooit). Dat deze remake dan niet de perfectie van de serie haalt, maakt het voor de fans van de oorspronkelijke show wellicht moeilijk te verkroppen dat er überhaupt een remake is gemaakt.