The Human Centipede (First Sequence) (2009)

Regie: Tom Six | 90 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Dieter Laser, Ashley C. Williams, Ashlynn Yennie, Akihiro Kitamura, Andreas Leupold, Peter Blankenstein, Bernd Kostrau, Rene de Wit, Sylvia Zidek, Rosemary Annbella, Maurício d’Orey

‘The Human Centipede’ is een horrorfilm van de hand van Tom Six. Dan weet je eigenlijk al genoeg. De regisseur die de wereld trakteerde op pulp als ‘Gay’ en ‘I love Dries’ staat niet bekend om zijn fijnzinnige werk en elke keer wordt het ranzigheidsgehalte weer verder opgeschroefd. Na het tonen van de blote kont van Dries Roelvink wordt verder gezocht naar nieuwe manier om de argeloze kijker te choqueren. Enter ‘The Human Centipede’.

Twee verwende Amerikaanse toeristen (Williams en Yennie) willen naar een rave gaan, maar helaas is kaartlezen niet hun sterkste kant. Als de dames met autopech in een verlaten Duits bos belandden, besluiten ze om bij een afgelegen landhuis aan te kloppen. Er brandt nog licht en misschien kan de bewoner hen helpen. Helaas is de heer des huizes een verknipte wetenschapper die er nogal onethische en morbide fantasieën op na houdt. Dr. Josef (Laser), de internationaal gerespecteerde chirurg in kwestie, houdt zich bezig met bizarre praktijken. Zijn droom is namelijk om een menselijke duizendpoot te creëren. De gevangen genomen Japanner Katsuro (Kitamura) dient als voorkant, terwijl de twee toeristes als het middenstuk en het achtereind van de duizendpoot moeten fungeren.

Six is erin geslaagd om een even infantiele als vermakelijke griezelfilm in te blikken. Het acteerwerk is bedroevend. Dr. Josef wordt op geniaal foute manier vertolkt door Laser (ontzettend toffe achternaam trouwens, maar dat terzijde) die de geschifte chirurg neerzet als een karikatuur. Voorzien van een moddervet accent en een priemende blik is deze schurk geen moment serieus te nemen. De reden voor zijn obsessie wordt nergens gegeven. De man wil nu eenmaal een menselijke duizendpoot creëren. Punt. De toeristes zijn geen moment sympathiek en zijn voorzien van opvallende schelle stemmen. En de bijdrage van de Japanse acteur Akihiro Kitamura slaat ook nergens op. Dat Kitamura volledig in het Japans spreekt en niemand hem verstaat (op het publiek na dan dat het met ondertitels mag doen) maakt het er niet logischer op.

Six investeert de meeste tijd aan het idee van de menselijke duizendpoot. De dokter legt eerst netjes aan zijn gevangenen uit wat hij van plan is en laat daarna het resultaat zien. De drie mensen worden aan elkaar vastgemaakt. De anus van de voorganger mondt uit in de mond van het middenstuk waarna het procedé zich hervat met het slotstuk. Er is in feite sprake van een grote darm die door drie mensen geleid wordt. Hoe dat eruit ziet? Als drie mensen die achter elkaar aan kruipen (voorzien van een zedige witte slip). Het idee is te goor voor woorden, maar de uitwerking blijft (gelukkig) verrassend braaf.

Een van de verkooppunten van ‘The Human Centipede’ is het gegeven dat Six zich liet adviseren door een echte chirurg om de film geloofwaardiger te maken en dat je dus naar  een ‘100 procent accurate medische ingreep’ kijkt. Dat zal best, maar dat maakt het nog niet tot een goede film. Wel zeer vermakelijk. Het kneuterige acteerwerk, de van de pot gerukte dialogen en de vreemde keuzes (er wordt bijvoorbeeld wel erg veel tijd aan triviale zaken besteed. Een te bellen telefoonnummer wordt langzaam voorgelezen en er wordt veel tijd aan een geile automobilist besteed die niet meer in het verhaal terugkeert) zorgen voor een film die zo slecht is dat ie leuk wordt.

Qua entertainmentwaarde scoort deze productie dan ook erg hoog. Als je tenminste bereid bent om mee te gaan in het ranzige gegeven en de maffe vertolkingen. Er is trouwens een vervolg op ‘The Human Centipe’ in de maak. Six belooft dat er een menselijke duizendpoot van twaalf personen in voorkomt en een stuk bloederiger is dan het eerste deel. Het meest schokkende aspect is dat deze horrorkolder diverse prijzen in de wacht heeft gesleept op Amerikaanse filmfestivals, waaronder die voor beste acteur (Laser) en beste film. We zijn benieuwd wat ze in de Verenigde Staten van ‘I love Dries’ vinden…

‘The Human Centipede (First Sequence)’ verschijnt woensdag 11 april 2012 op DVD.