The Hunger Games (2012)

Regie: Gary Ross | 143 minuten | actie, drama, science fiction | Acteurs: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Stanley Tucci, Woody Harrelson, Willow Shields, Toby Jones, Amandla Stenberg, Alexander Ludwig, Donald Sutherland, Isabelle Fuhrman, Lenny Kravitz, Jacqueline Emerson, Wes Bentley

The Hunger Games-trilogie heeft schrijfster Suzanne Collins bepaald geen windeieren gelegd. Met meer dan 26 miljoen verkochte exemplaren is deze boekenserie, die verder nog bestaat uit ‘Catching Fire’ (2009) en ‘Mockingjay’ (2010), tot een enorme bestseller uitgegroeid. Nu volgt met ‘The Hunger Games’ dan eindelijk de langverwachte verfilming van het gelijknamige eerste boek uit de reeks, dat in 2008 werd uitgebracht.

‘The Hunger Games’ speelt zich af in de toekomst, in wat vroeger Noord-Amerika was. Inmiddels heet dit gebied Panem. Dit land bestond oorspronkelijk uit dertien districten maar na een enorme opstand 74 jaar geleden bestaat het dertiende district inmiddels niet meer. Om deze opstand te ‘eren’ en te voorkomen dat deze ooit nog eens voorkomt wordt door het Capitool, de hoofdstad van Panem, de jaarlijkse Hongerspelen in het leven geroepen. Hierbij is elk district verplicht twee vertegenwoordigers (‘tributes’ genoemd) aan te leveren, een jongen en een meisje van tussen de twaalf en achttien jaar oud, die elkaar tijdens de Hongerspelen in een gigantische arena te lijf gaan en waarbij er maar één winnaar kan zijn. De rest van de deelnemers zal tijdens deze gruwelijke spelen, die ook nog eens live worden uitgezonden, om het leven komen. Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) komt uit het arme twaalfde district, dat voornamelijk uit mijnwerkers bestaat. Wanneer bij de loting de naam van haar twaalfjarige zusje Primrose Everdeen getrokken wordt, offert ze zich als vrijwilligster op om haar district te vertegenwoordigen en haar zusje voor de gruwelen van de hongerspelen te behoeden.

Opmerkelijk is de keuze om de regie van deze grote film door een relatief nieuwe regisseur (Gary Ross) te laten uitvoeren. Op een paar kleine producties na is Gary Ross een relatieve nieuwkomer maar hij slaagt voor de verfilming van ‘The Hunger Games’ met verve. Datzelfde kan ook van de cast gezegd worden, want stuk voor stuk overtuigen de acteurs. Jennifer Lawrence weet een buitengewoon overtuigende Katniss neer te zetten. De woede die ze tegen het systeem heeft, de overlevingsdrang die ze in de arena zelf uitstraalt en de manier waarop ze met alle aandacht omgaat, ze weet alles zeer geloofwaardig neer te zetten. Maar ook de rest van de cast stelt niet teleur. Na wat magere optredens recentelijk in de beide ‘Journey’ films, is Josh Hutcherson helemaal in zijn element in de rol van de op het eerste oog egoïstische en onsympathieke Peeta Mellark, de mannelijke vertegenwoordiger uit het twaalfde district. Ook de kleinere bijrollen worden goed ingevuld. Zo speelt Stanley Tucci de rol van Caesar Flickerman, de heerlijk excentrieke host van de show rondom de spelen. Het acteerwerk is over de hele linie genomen dan ook uitermate sterk.

De film zelf kun je eigenlijk in twee delen opsplitsen. Het eerste deel gaat over de voorbereidingen voor de spelen zelf in het schitterend weergegeven Capitool, waarin de karakters van Katniss en Peeta, twee tegenpolen, worden uitgewerkt. Het tweede deel bestaat uit de lugubere spelen zelf in de bosrijke arena, eigenlijk één lange survivaltocht. Het is heel knap dat de film je ook in dit tweede deel op het puntje van je stoel houdt. Omdat het gevecht in de arena zo’n groot deel van de film beslaat is de kans op eentonigheid aanwezig, maar hiervan is echter geen seconde sprake. De spanning en dramatiek zijn continu aanwezig en omdat elk ‘tribute’ zo zijn of haar eigen manier van overleven heeft blijft het interessant. Zo zit Katniss lekker hoog in een boom de omgeving te bespioneren terwijl anderen meteen vol de aanval kiezen. Ook het feit dat er maar één iemand kan overleven en je weet dat de rest zal sneuvelen verhoogt de spanning.

Er zijn wel een paar kleine minpuntjes te bespeuren. Zo had het achterliggende verhaal iets uitgebreider in de introductie mogen worden toegelicht, zeker voor kijkers die de boeken niet hebben gelezen was dit prettig geweest. Nu is de film nog maar koud begonnen of Katniss en Peeta zitten al in de trein op weg naar het Capitool. Ook wordt het naar het einde toe allemaal net iets te dramatisch. Maar dit zijn niet meer dan kleine smetjes op het blazoen. ‘The Hunger Games’ is zowel voor de fans van de boeken als ook voor diegenen die onbekend zijn met de trilogie een aanrader. Het zou zomaar kunnen dat ‘The Hunger Games’, in navolging van ‘Harry Potter’ en ‘The Lord of the Rings’ , een nieuwe uitermate succesvolle serie boekverfilmingen wordt.

Martijn Scheepers

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 21 maart 2012