The Hunger Games: Catching Fire (2013)

Regie: Francis Lawrence | 146 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Sam Claflin, Woody Harrelson, Jena Malone, Alan Ritchson, Stanley Tucci, Philip Seymour Hoffman, Willow Shields, Donald Sutherland, Paula Malcomson, Amanda Plummer, Lenny Kravitz, Jeffrey Wright, Toby Jones, Stephanie Leigh Schlund, Taylor McPherson, Maria Howell, Meta Golding, Lynn Cohen

“Last year was child’s play”, wordt Katniss Everdeen verzekerd als een noodlottige geschiedenis zich herhaalt. In ‘The Hunger Games: Catching Fire’, het vervolg op ‘The Hunger Games’ (2012) wordt de boogschietende heldin namelijk opnieuw gekozen om tegen minderjarige gladiatoren te vechten in een futuristisch amfitheater. Maar zoals met de meeste vervolgen in fantasyseries; dit keer ligt de lat hoger.

‘The Hunger Games’ was het antwoord van Lions Gate Entertainment op ‘Harry Potter’ en ‘Twilight’. Het werd een succesvolle verfilming van al net zo succesvolle adolescentenfictie. ‘The Hunger Games’ vertelt het verhaal van één meisje dat zich verzet tegen een barbaarse traditie en daarmee een volksopstand veroorzaakt. Maar de romans van Suzanne Collins zijn meer dan tienerboekjes. Het staat bol van sociopolitiek commentaar en is eigentijds. De film bracht een wereldwijde box office op van 512 miljard euro. En een handvol MTV Awards.

Een jaar na dato keert Jennifer Lawrence (‘Silver Linings Playbook’) terug als de Jeanne D’Arc van het verhaal, Katniss Everdeen. Wie deel één heeft gezien, herinnert zich de hartverscheurende scène waarbij ze zich schreeuwend aanmeldt voor de Hongerspelen om haar zusje te sparen. Ook in deel twee schreeuwt, huilt en jammert de Oscar-winnende show-don’t-tell-actrice wat af.

We zien Katniss en medekandidaat Peeta Mellark (Josh Hutcherson) terugkeren in hun misdeelde District 12 als kampioenen. Zij kampt met posttraumatische-stressproblemen, hij met een gebroken hart. De romantische poging de spelregels te omzeilen heeft ze namelijk niet alleen hun levens bespaard; ze hielden er ook een schijnrelatie over voor het oog van de camera. En tot overmaat van ramp worden ze opnieuw geselecteerd, dit keer voor een jubileumeditie van de Spelen.

De regie ligt in de handen van iemand die bekend is met dystopische science-fiction (‘I Am Legend’) en romantiek (‘Water for Elephants’), Francis Lawrence. Hij snapt het materiaal. Een scène, bijvoorbeeld, waarin bakkersjongen Peeta de paradox opmerkt in het drankje dat je doet overgeven waardoor je kunt blijven eten, terwijl zijn familie thuis sterft van de honger: het zegt meer dan vijf minuten zinderende actie waar blockbusters anno 2013 wel eens de fout mee in gaan.

Niet alleen regisseur Lawrence werkt feilloos met het de extremen ‘rauw, aards realisme’ en ‘kleurrijk, absurdistisch futurisme’. Kostuumontwerpster Trish Summerville (‘The Girl with the Dragon Tattoo’) trekt voor ‘Catching Fire’ een kledingkast open waar Lady Gaga jaloers op kan zijn. Neem bijvoorbeeld de excentrieke jurk van pr-dame Effie Trinket (Elizabeth Banks), gemaakt van monarchvlinders. Of de trouwjurk van Katniss, waar elke vrouwelijke ‘Hunger Games’-fan zich later in ziet trouwen. De wereld waar de buitenkant je maakt of kraakt – niet zo gek verschillend van de onze – wordt hier met gepaste onbescheidenheid gepresenteerd. Het maakt het geloofwaardig.

De film maakt alleen een misstap door de genreclichés te omarmen. Natuurlijk kunnen scenarioschrijvers Simon Beaufoy (‘Slumdog Millionaire’) en Michael Arndt (‘Toy Story 3’) geen verandering brengen in wie blijft leven en sterft, maar het verloop is soms voorspelbaar en zoetsappig. En wel dermate dat de bioscoopganger last krijgt van dezelfde desensitisatie die Collins in haar boeken zo bekritiseerd.

‘The Hunger Games: Catching Fire’ volgt de formule van het vervolg dat duisterder en bombastischer moet zijn dan het vorige deel. Het graaft dieper in maatschappelijke vraagstukken over de invloed van televisie en politieke schijnheil, en heeft zo’n sterke cliffhanger dat je toch benieuwd bent naar hoe het allemaal afloopt in de finale van deze filmtetralogie. (Net als bij voorgangers ‘Harry Potter’ en ‘Twilight’ wordt de serie financieel leeggemolken door het laatste deel in tweeën te knippen.) Kortom: een ware aanwinst voor het genre.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 20 november 2013
VOD-release: 27 maart 2014